Springa på

Idag tog jag bussen till brukshundklubben med planen att få Lycke att ta några agilityhinder. Vi har liksom fastnat lite påatt bara träna grunder, delar och enstaka hinder och för att få ut lite mer av fortsättningskursen vi går så tyckte jag att det var dags att hon fick lära sig att ta lite fler än ett hinder i ett svep.

Jag började lägga upp en böjd tunnel med två hinder efter/framför ingångarna, som en hästsko. På ena sidan efter hopphindrena la jag ut en godisskål och började med att skicka Lycke mot dem så att hon behövde ta två hopphinder. Terriern tjuvade och sprang runt hindrena, matte såg snopet på när jon åt upp godiset ändå. Ny strategi; 1. Lock på burken som bara öppnas om hon tar hindrena. 2.Lycke får stanna sittande, jag ställer mig mellan de två hindrena och startar henne därifrån. Det gick bättre och när hon väl fattat grejen så kunde hon köra hopp-böjd tunnel-hopp-hopp innan godis, till och med med ett framförbyte efter tunneln. Fyra hinder är fler än ett.

För att inte bara träna med utlagd belöning tränade vi även på "bermuda-triangel" med hopphinder på låg höjd och kastad leksak som belöning. Det var visst inte så svårt att ta tre hinder i en cirkel så jag byggde om till en framförbytesövning istället. Själva framförbytena verkar hon förstå riktigt bra men jag fick träna på att inte svänga för tidigt för då missades det hinder.

Det var nog första gången vi åkte till UBK utan att träna en enda lydnads-grej och det gick ju det också :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0