Mentalbeskrivning

Då var Lycke mentalbeskriven, fast ändå inte..

När vi började beskrivningen var Lycke möjligen något spänd men väldigt laddad. De fem första momenten bjöd hon inte på några större överraskningar men desto fler tillfällen till skratt hos mig (och uppvisade fräck olydighet). Lek 1, förföljande/ gripande och avståndslek finns på film så ni får se själva :)

Lek 1



Förföljande/gripande (försök 2)



Avståndslek



På överraskningsmomentet (overallen) reagerade hon med lite mer rädsla än jag hade väntat mig men jag tyckte ändå inte att det såg så farligt ut. Hon hade dock ingen nyfikenhet eller kvarstående intresse (nosade först på den när den lagts ner) och ville helst inte passera overallen utan försökte ta det säkra före det osäkra och gå förbi den på avstånd. Efter detta moment gav de mig möjligheten att bryta om jag tyckte att hon verkade väldigt påverkad men sa att vi kunde göra ljudkänslighetsmomentet först och sedan diskutera vidare efter det. Jag valde att fortsätta och ni kan se film på overall-överraskningen nedan.

Överraskning 1



Överraskning 2



När vi hade lämnat platsen med overallen trampade Lycke glatt på och vi gjorde ljudkänslighetsmomentet (metallskramlet). Där sprätter hon ett par meter åt sidan och lägger sig där utan att visa något intresse för att gå fram och undersöka. I filmen på detta moment syns inte Lycke på grund av buskar och så vidare så den är det ingen idé att visa. Eftersom hon inte ville gå fram till skramlet rådde testledaren mig att avbryta för att ha möjlighet att göra en ny beskrivning vid ett annat tillfälle.

Självklart ville jag inte göra någonting för att förstöra min hund så vi avbröt beskrivningen där. Jag har verkligen lärt mig något nytt eftersom min bild av en hund som måste bryta en mentalbeskrivning är en hund som reagerar med mycket mer rädsla än vad Lycke gjorde(det finns ju fyror och femmor i protokollet också). Men jag förstår att man inte vill låta en hund som inte avreagerar fortsätta eftersom den riskerar att "samla på sig" rädsla som bara byggs upp inför spökena och skotten. Intressant var att samma beskrivare, Kjell Tapper, även var med när jag gick som publik på MH:et i Uppsala (han kanske var testledare där) och den gången var det en staff som fick bryta. Staffen visade mycket större rädsla vid överraskning och ljudkänslighet än vad Lycke gjorde, t ex så sprang den iväg mycket längre och hade osäker kroppshållning. Men den gick ändå fram till sakerna när föraren lockade på den och fortsatte till spökena men fick bryta där när den blev så rädd att den stod och morrade åt fel håll och bajsade på sig. Det var alltså mer den bilden jag hade i huvudet av en hund som var tvungen att bryta. Därför blev jag först väldigt förvånad när de rådde mig att bryta, vilket var väldigt schysst av dem eftersom de visste att det var en ung hund (15 mån) och att jag därmed fortfarande skulle ha möjligheten att göra en ny beskrivning med henne.

Jag är inte besviken på Lyckes reaktioner. Som sagt trodde jag att hon skulle bli mindre rädd men det känns inte heller som att det var en annan hund jag hade med mig. Eftersom jag aldrig har sett henne bli särskilt rädd förut har jag inte heller varit med om att hon inte velat gå förbi den platsen eller att rädslan sitter i särskilt länge. När det inte var något jag hade kunnat förutse eller påverka så är det svårt att bli besviken. Jag är faktiskt rätt nöjd över att hon inte fick panik eller blev vettskrämd men visade på ett förnuftigt sätt att "här händer det lite väl konstiga grejer så jag håller mig på avstånd". Jag vet inte hur stora slutsatser man kan dra av den dagen, det kan ju vara dagsform, spökålder, just den situationen o.s.v. men det jag ska ta med mig är att även om hon inte visar så stor rädsla så kan hon ändå ha blivit berörd. Dessutom vet jag ju att Lycke är väldigt självständig, inte söker så mycket stöd hos mig och inte bryr sig nämnvärt när man lockar på henne eller liknande och det påverkade ju säkert också till att det inte blev aktuellt för henne att gå fram till overallen eller skramlet.

Det var en väldigt intressant dag och nu har jag i alla fall försökt. Vi fortsätter med bruksträningen och om hon visar potential och om jag känner mig manad till att tävla så får hon gå en ny mentalbeskrivning.

Lyckes siffror:

Kontakt hälsning 3
Kontakt samarbete 3
Kontakt Hantering 4

Lek 1 leklust 3
Lek 1 Gripande 3

Förföljande 3
Förföljande 4
Gripande 3
Gripande 4

Aktivitet 2

Avst.lek intresse 3
Avst. lek Hot/Agg 1
Avst. lek nyfikenhet 4
Avst.lek leklust 2
Avst.lek samarbete 1

Överraskning rädsla 3
Överrsakning Hot/agg. 1
Överraskning nyfikenhet 1
Överraskning kvarstående rädsla 4
Överraskning kvarstående intresse 1

Ljudkänslighet rädsla 3

Föraren avbryter

Kommentarer
Postat av: Anna och Ludde

Hej!



Vad intressant att se hur hon reagerade och som du säger schysst av dem att låta dig avbryta. Hoppas att det går bättre nästa gång. :)



/Anna

2011-09-04 @ 21:58:14
Postat av: Mimmi&Benjy&Urax

sv: hej och förlåt för långsamt svar, din kommentar hade hamnat på skräppost? Såklart du får ta bilderna :)

Kul med en bild på urax också!



spännande med mh, jag har inte gjort det än med Urax. Han har ju gått å blivit skotträdd tyvärr så vet inte hur jag ska göra med mh:t. Men man kan alltså bryta ett mh och få göra om senare?



:)

2011-09-08 @ 13:56:48
URL: http://laekenois.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0