Utvärdering

Efter gårdagens träning har jag fått lite mer information om vad vi ytterligare behöver träna på. Vad gäller själva utförandena i momenten så är det egentligen mest avstånd och störningar i platsliggning, apporteringen och djupare ingångar som jag vill lägga ner tid på att lära in/ förbättra.

Utifrån gårdagen är det främst tre saker som jag har upptäckt att vi måste jobba på:
- Undersöka om Lycke är beroende av min armsignal under ställandet som jag inte visste att jag gjorde. Om så är fallet så måste den jobbas bort och hur som helst så måste jag lära mig av med den.
- Belöna upp starter i fotgåendet
- Mer lek och fartiga belöningar

Det jag tycker är allra viktigast att vi får till innan tävling (vi är anmälda till den 29:e) är bättre attityd och uthållighet. I senaste numret av Canis tycker jag att Morten Egtvedt skriver lite intressanta saker om just uthållighet. Han påstår att uthålligheten bestäms av 5 saker; genetik (true, men inget jag kan göra något åt), förstärkningskvalitet (ska experimentera veckan), flyt, tolerera störningar och uthållighetsträning.

Flyt tycker jag att Lycke verkar ha i de flesta momeneten, det vill säga att hon börjar kunna dem så bra att det går nästan av automatik och då går det åt mindre energi till att utföra dem. Att tolerera störningar tränar vi ofta på och fast det är fullt av andra hundar som tränar på planen samtidigt så brukar det gå bra, det som är svårast är plötsliga störningar och nya miljöer. Jag funderar på att lägga ner lite tid på att belöna när hon motstår arrangerade störningar under fria följet och så ska vi se till att träna på nya platser. Uthållighetsträning ska vi träna på men inte på bekostnad av en hög förväntan. Uthållighet vill jag främst ha i fotgåendet och att hon ibland kan utföra 2-3 moment innan belöningen kommer. Mitt mål är att hon ska tänka att när det tar tid för belöningen att komma så blir debn desto bättre.

Den här veckan kommer vi fortfarande träna ganska mycket men efter det har jag tänkt trappa ner på träningsmängden och träna mer tävlingsmässigt, med mycket hög kvalitet på belöningarna. Dessutom är jag rädd att hon kommer påverkas av skendräktighet och då behöver jag allt engagemang jag kan få från henne. Jag hoppas att Lycke blir mer taggad av lite mer återhållsam träningsmängd. Men som det är nu har vi för mycket att träna på för att kunna minska.

Har gör ni med träningen när det börjar närma sig tävlingsdatum?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0