Slalomet

Vi har tränat agility igår och idag. Igår själva och idag på kurs.

Igår tränade vi slalom, kontaktfält, startövning och ljud från gungan. Det var lite svårt att få ordentlig fart på Lycke, jag upplever det som att hon föredrar lite publik om hon ska anstränga sig.

Slalomet har vi inte tränat på så mycket som jag hade velat senaste tiden. Det hade varit roligt att få ihop fyra pinnar på rad innan det blir snö och tjäle, för då kommer vi ändå kunna träna på pinnar som inte behöver stickas ner i backen. Gräsmattorna utanför huset har Lycke blivit kinkig över att springa på vilket jag tror beror på äckliga, taggiga växter som växer där men det är ju svårt att veta vad som rör sig i huvudet på henne.

När vi tränade slalom igår filmade jag lite. Första omgången fick hon godis ur handen.



Sedan ställdes pinnarna så att de var vinklade lite mer efter en linje och då blev det lite klurigare. Belöning ur hand byttes till kastad snusdosa som hon får godis ur. Hon har fått mycket bättre förståelse för att det är båda portarna som ska tas och förhoppningsvis kommer farten öka ju säkrare hon blir (och så går det ju snabbare när hon är på bättre humör). Ljudet är inte riktigt synkat med bilden så jag har bättre tajming i verkligheten, men vad gäller tre-åringsrösten så får jag nog acceptera att det är så jag låter när jag tränar hund.
 


På kursen tränade vi gungan-grunder och lite handling/starter. Nästa gång är det avslutning på fortsättningskursen. Kurserna går för fort! Jag ska i alla fall försöka hinna träna lite mer hinder och handling innan nästa tillfälle.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Gud vad smart att göra en lista på vad man behöver träna på på lydnaden! I mitt huvud är det som en gröt nu när man tränar 4 hundar så jag kanske borde göra en sån själv.



Fint det ser ut i slalomen också! :) Funderar över varför du håller henne i halsbandet när du skickar in henne i första porten?

2011-10-05 @ 20:27:03
URL: http://athela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0