Lydnadsdebut

Nu är det gjort! Jag och Lycke har tävlat i lydnadsklass 1 på Märsta-Sigtuna Brukshundklubb idag. Lycke var taggad så fort hon fick hoppa ut ur bilen och fick gå runt och kolla av hundarna och stället för att lugna ner sig inför platsliggningen. Platsliggningen flöt på som en platsliggning ska göra och sedan fick hon ligga uppbunden vid ett träd. När hunden innan henne gick in på planen värmde vi upp med hjortskav som belöning och därefter var det vår tur och det gick så här:

Platsliggning, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Ah helt felfritt från början till slut och ingen av de andra hundarna strulade heller. Lycke låg till en början med hakan i backen, det såg snyggt men det har vi ju inte tränat på

Tandvisning, betyg 7
Domarens kommentarer: Sitter inte still
Mina kommentarer: Lycke ville framförallt hoppa och hälsa med backade först lite när domaren sträckte sig mot nosen. Domaren bad mig sätta om henne och sen satt hon både still och snällt, även om det inte står i reglerna att hunden måste sitta..

Linförighet, betyg 8
Domarens kommentarer: Sitter ej, släpper, snett sättande, fin kontakt
Mina kommentarer: Första halten satte hon sig inte, hon tappade fokus när en hund skällde och någon halt blev sned men annars gick hon med perfekt position och attityd, som hon brukar :)

Läggande, betyg 7,5
Domarens kommentarer: Framföring, långsamt ner
Mina kommentarer: Hon sitter kvar i början och tittar mot publiken när jag börjar gå och på filmen såg jag att hon la sig långsamt. Annars gick hon med fin attityd och satte sig upp snärtigt.

Inkallande, betyg 9
Domarens kommentarer: Avslut
Mina kommentarer: Perfekt i mina ögon, hon tacklades inte som hon ibland gör i ingången. Vet inte vad domaren syftade på.

Ställande, betyg 8,5
Domarens kommentarer: Hoppar vid ställande
Mina kommentarer: Precis som jag vill ha det. Hon gjorde ett skitsnyggt hopp-stå och jag får väl leva med att inte alla domare kommer att gilla den tekniken, missar vi mycket poäng på det så får jag väl minska ner hoppet men som det är nu tycker jag att det är jättebra.

Apportering, betyg 8
Domarens kommentarer: Tveksamt gripande, sitter ej still
Mina kommentarer: Vi är inte klar med träningen och jag siktade på att hon i alla fall skulle gripa men hon tog den i munnen och sen satt hon fint i ca fyra sekunder innan hon började resa sig. Dagens rena tur.

Hopp över hinder, betyg 0
Domarens kommentarer: Hoppar ej
Mina kommentarer: Självklaraste momentet börjar med att hon nosar i backen och inte vill sätta sig. När jag väl lämnat henne och säger "hopp" så går hon runt hindret och gör inget avslut. Surt. Snälla tävlingsledaren lät mig göra om momentet utom tävlan och då hoppade hon så jag kunde i alla fall belöna efteråt.

Helhetsintryck, betyg 8,5
Domarens kommentarer: Upp med blicken i ff, fint samarbete
Mina kommentarer: Lite småmissar och lite tappad koncentration ibland men annars utmärkt attityd hos Lycke!

"Det gick jättebra, men.." Det känns som att jag alltid får säga så efter tävlingar o.dyl. men jag är verkligen jättenöjd med Lycke. Hon kämpade och gjorde det mesta lika bra som på träning men det räckte ändå inte riktigt till resultatsmässigt. Framförallt på gund av nollan på hoppet men även de andra småmissarna och att domaren var något snål. Vi åkte dit för att få ett förstapris så den delen är jag besviken på men det är också det enda. Det viktigaste är ändå att jag och Lycke hade en bra känsla och ett fint samarbete på planen. Lycke är en stjärna!

Inget av klass 1-ekipagen fick ett 1:a pris idag. Jag och Lycke fick en andraplacering med 153 poäng och 2:a pris. Nu taggar vi om inför nästa helg!

Planen låg inte så bra till för publiken så filmen blev inte särskilt bra, men jag lägger upp den ändå om någon skulle vilja se. Tack så mycket Minna för sällskapet och kamerahanteringen!


Kommentarer
Postat av: Elsa

Grattis till debuten! Det är alltid nervöst att starta första gången. Bra resultat,  trots nollan. Nästa gång har ni ettan!

2011-10-29 @ 23:51:29
URL: http://blomsterhundar.se
Postat av: Hanna

Grattis till debuten! Tycker ni fick riktigt bra resultat trots ett nollat moment. :)

2011-10-30 @ 16:38:57
URL: http://athela.se
Postat av: Mimmmmí

hejsan!Grattis till debuten, det var ju bra resultat ändå! :) Hoppas jag kan ge mig ut å tävla med Urax nästa år i lydnad :)

2011-11-07 @ 00:34:06
URL: http://laekenois.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0