Dags att lära sig höger och vänster

Idag var det tisdagsträning med UHU och jag och Lycke tränade lydnad. Lycke var taggad hela träningen igenom, vilket också var det största problemet eftersom det blev en del slarv. Men det är ändå efter såna här träningar som jag är som nöjdast, attityden får gå först.

Platsliggning med fokus på avstånd tränade vi först själva och Lycke fick ligga i 5-30 sekunder med mig på 15-25 meters avstånd. Det gick bra förutom lite väl mycket tassrörelser.

Platsliggning med fokus på tid tränade vi på i grupp och hon fick ligga i över två minuter med mig på ca tre meters avstånd. Det var samma visa där, alldeles för mycket gungande och tassrörelser men hon låg kvar på samma ställe hela tiden i alla fall. Om det fortsätter så är det ett problem men jag avvaktar med att ta ut något och hoppas att det var ett undantagsfall. Att vänta på ligg-kommano var också svårt vilket är en återkommande trend, mer träning.

Apporteringen gick lysande och här var hennes attityd till vår fördel. Glada gripanden, intog glatt utgångsställning och kunde hålla kvar fast jag visade handen med godis. Mer fart i apporteringsträningen!

Att skilja på ställande och läggande tränade vi först separat på och försökte sen göra momenten tävlingsmässigt. När vi tränade separat kunde hon luras en gång men när vi skulle göra ställandet tävlingsmässigt så blev det fel två gånger på rad. Hon behöver helt klart mer träning på det men jag tror att vi är på väg åt rätt håll.

Torrkommendering av fotgående, det vill säga utan Lycke fick jag också hjälp med. Jag har ju som tidigare nämnt svårt för att snabbt skilja mellan höger och vänster och att sätta fötterna som jag brukar. Det gick lättare utan hund så det var nog klokt att dela upp det. Jag testade sedan även med Lycke och hon var inte riktigt med i svängarna men jag var nog för fokuserad på höger/vänster för att stödja henne ordentligt. Min körskolelärare tyckte redan för några år sedan att det var dags att jag lärde mig höger och vänster, men det krävdes lite tävlingslydnad innan jag ville ta tag i det..

Nostarget som en grund till tandvisningen fick jag också hjälp med av Erik. Hand som hand tyckte Lycke och fattade riktigt snabbt att andra händer rockså fungerar som target. Detta kommer vi att köra vidare på men jag måste nog lägga ner liite träning i att sitta still också.

Härlig träning idag, imorn ska vi också träna lydnad och då blir det nog lite mer fokus på moment och uthållighet. Och så platsliggnng då :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0