Träna för tävling

Lycke löper och är lite småseg. Utomhus är det mesta täckt av is, visst är det uppmuntrande att hitta små fläckar av gräs, grus eller asfalt att träna på men de är inte lika inbjudande som stora appelplaner. Eftersom jag har en tenta på fredag som borde ta all tankekraft så försvinner tankarna bara iväg till hundtränings-sektionen av min hjärna. Därför känns det lika bra att göra något vettigt av dessa tankar som mest handlar om vad för slags träning vi behöver för att kunna träna så snart som jag vill, så kanske jag kan koncentrera mig på tentan sen.


1. Engagemang, fokus och koncentration trots störningar, framförallt andra hundar.
2. Fortsätta träna på och utveckla momentens delar och baklängeskedja till hela moment.
3. Överträna platsliggning med fokus på störningar, gärna i långlina/koppel.
4. Introducera rutinen att en viss signal betyder att vi ska springa av från planen till en jättehäftig belöning.
5. Fundera ut och börja använda mig av vissa rutiner som ska ge rätt aktivitetsnivå och förmedla vilket moment som kommer härnäst.
6. Använda mig av tävlingsmässiga belöningar under träning, framförallt innan den riktiga belöningen är på väg.
7. Uthållighetsträna genom att variera intervallet mellan belöningarna och ge bättre belöningar för längre tids arbete.
8. Träna på att prestera vid första försöket och att börja arbeta direkt efter en paus utan några småbelöningar innan.
9. Stadga i utgångsställning.
10. Kommenderingsträning.
11. Öva på mitt eget fotarbete vid halter och svängar under linförigheten, och lära mig skilja på höger och vänster.


Kommentarer
Postat av: Malin

Imponerande att du tänkt igen riktigt innan tävling. Får du koll på allt innan kommer du att slippa många överraskningar som man brukar få vid tävling.

Heja heja...



//Malin

2011-03-20 @ 16:29:44
URL: http://www.wheats.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0