Förbättrad attityd

Det slog mig idag att jag har blivit lat. Jag skyller Lyckes ouppmärksamhet på unghundsfasoner. Eftersom det var längesen jag hade en valp eller unghund innan Lycke så tänkte jag innan jag skulle skaffa henne att om jag bara tränar riktigt bra så kommer vi knappt märka av några utvecklingsstadier. Sen upptäckte jag att hur tydliga dessa stadier verkligen kunde vara och gav mig själv rätten att skylla på dessa "perioder".

Jag tror att Lycke är i en period där miljön är extra spännande, hon är ovanligt självständig, matte och belöningar är mindre intressanta och koncentrationsförmågan är låg. Men bara för att hon är i en sådan period behöver jag ju inte bara acceptera det. Attityd är ju självklart även det något som påverkas av träning och inlärning. Istället för att bara vänta ut så ska vi ju jobba oss igenom detta. Det är väl så man tar sig ur svackor starkare än man var innan.

Följande strategier har jag tänkt tillämpa under närmsta månaden för att sedan utvärdera om Lyckes träningsattityd har förbättrats:

5 vägar till en träningsgladare hund

1. Kortare träningspass, hon ska aldrig hinna lessna innan vi bryter

2. Åtråvärda belöningar

3. Bestämma i förväg vad vi ska träna på och aldrig locka på hennes uppmärksamhet; de enda ljud jag får ge ifrån mig är kommandon och beröm

4. Träna upp koncentrationen genom spårarbete

5. Förtsärka bra attityd, till exempel genom att starta upp träningen när hon tigger som ihärdigast, belöna när hon tar i som mest osv..


Kommentarer
Postat av: Linn

Härligt att höra riktig träningsanda, och håller tummarna för att hon får tillbaka mer träningsenergi ;)

Det blir ingen utställning för mig iår med tanke på valparna, men har du vägarna förbi när du ska till piteå kan du ju höra av dig :)

2011-06-11 @ 12:14:39
URL: http://ultunae.wordpress.com
Postat av: Sara

Tack Elin, vad snällt av dig att peppa! Jag hoppas att jag också återfår tron på oss :)

2011-06-12 @ 16:49:35
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0