Uthållighet och hållbarhet

Jag vill ju väldigt gärna komma igång med att tävla (i lydnad) i år och det har nästan blivit ett mål för mig. Varför det "nästan" blivit ett mål för mig är för att jag inte vill tävla om jag inte känner att vi är redo. Det har fått mig att fundera över vad jag anser att "redo" innebär för oss. Hunden ska visserligen kunna alla momenten men en lydnadstävling kräver så otroligt mycket mer än så, jag har till exempel en lång bit kvar innan jag kan lita på att Lycke följer efter mig på en appellplan istället för att springa iväg efter lukter och andra hundar, för att inte tala om att kunna utföra alla moment i följd utan belöning.

Att ta ett Lp1, eller vad man nu vill uppnå, kräver väldigt mycket jobb och det är något jag vill satsa på men vad jag tycker är ännu viktigare är att hunden fortsätter att hålla som tävlingshund i flera år efteråt, jag vill inte behöva pensionera Lycke efter några år för att istället börja med en ny förmåga (däremot kan jag ju tänka mig två samtidigt;)). Många hundar verkar efter ett tag lära sig konceptet med tävlingar; du ska prestera det bästa du kan men utan att få du ingen belöning för det. Om hunden är av en lättbelönad typ så är det nog lättare att få den att utföra hela lydnadsprogram innan sin belöning eftersom den ändå tycker att det är värt besväret. Med Lycke försöker jag jobba fram större intresse för lekbelöningar och tycker att hon har hunnit lära sig ganska mycket trots att jag än så länge främst tränat henne med torrfoder. Jag hoppas alltså att det finns kvar lite reservkapacitet i hennes belöningsintesse och hoppas att Morten Egtvedt har rätt i sin artikel om tävlingsträning; "...Det är sällan nödvändigt att träna mer än 2-4 moment på träning för att kunna gå en hel tävling". Det jag ska försöka sikta mot är att hitta superbelöningar som gör det värt för Lycke att arbeta längre stunder och att genom variabel förstärkning få henne att försöka lite till även om belöningen inte kommer när hon har tänkt sig. Även baklängeskedjning och mycket tävlingsträning hoppas jag ska få henne att bli säkrare på hela moment och att inte märka lika stor skillnad på träning och tävling.

Eftersom hunden inte får belönas inne på planen så har jag funderat på att lära in en väldigt tydlig rutin kring avståndsbelöning. Att efter programmet skicka iväg henne till en belöning som jag tidigare har visat skulle ju vara bra men jag har funderat på att göra på ett lite annolunda sätt. Min tanke är att lära in ett ord, exempelvs "burken", som ska väcka förhoppningar om att nu är vi på väg till det ställe där matte har gömt den där fantstiska burken som alltid innehåller något väldigt extra gott. Signalen "burken" har jag då tänkt att jag skulle kunna använda dels efter tävling och att jag då visar vägen till Burken och under träning som jackpot-belöning, kanske främst när vi tränar uthållighet. Förhoppningen är att hon, när hon märker att det är uthållighetsträning på gång, ska vilja prestera ännu lite mer och ännu lite bättre för att det är då de riktigt åtråvärda belöningarna kan komma.

Mitt funderande om vad som krävs för att vi ska kännas redo har fått mig att komma fram till att jag skulle vara väldigt nöjd om hon på tävling klarar av att jobba på länge och förväntansfullt, tävling efter tävling, även om det till viss del sker på bekostnad av precisionen i momenten. Lättare sagt än gjort såklart, men låter väl som något att sikta mot? Under träning innebär det att prestationer som sker med bra attityd, trots störningar och sen belöning är mer värt (ska belönas mer än) utföranden med hög precision men som saknar de andra delarna.

För att få till detta hade jag behövt börja träna mer på uthållighet redan nu. Lycke börjar kunna en hel del delmoment ganska bra men för att kedja ihop till moment hade jag velat att hon kunde det mesta ännu bättre, framförallt stadga och fotgående som finns med i de flesta momenten. För att lösa detta ska jag självklart fortsätta träna in och förbättra delarna, jag funderar också på att kedja ihop nonsensmoment som inte kräver pefekta delar men som ger bra uthållighetsträning och introducera "burk-rutinen" och konceptet med avståndsbelöningar. Jag borde ju också kunna börja kräva fler utföranden på rad innan belöning (har börjat lite med det) och kanske är det inte hela världen att träna på lite kedjor även om delarna inte är perfekta? Bara för att delar sätts in i kedjor så behöver väl inte utvecklingen av dem stagnera?

Om någon har orkat läsa detta långa, spekulerande, inlägg så är jag nyfiken på andra funderingar och tips kring tävlingsträning, uthållighet och kedjor!:)

Kommentarer
Postat av: ellinor&Ziggy

Du har inte testat extern belöning, dvs belöning i en skål som du sedan skickar henne till? :) Försöker också lära en icke föremålsintresserad terrier till att leka för att få mer go, det är inte lätt.

2011-01-11 @ 05:20:29
URL: http://rallyaussie.blogg.se/
Postat av: Elin

Det är verkligen inte det lättaste, särskilt inte att få dem att leka när det finns massa annat spännande omkring. Extern belöning kommer jag nog också använda men nackdelen är att hunden då ser en belöning läggas ut i förväg, med min signal "burken" som jag tänkte lära in hoppas jag få en reaktion där hunden förväntar sig en superbelöning men att den belönas på en annan plats, t ex att vi tillsammans går till väskan där burken ligger. Får se om det fungerar:)

2011-01-12 @ 11:18:51
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: Elin

jag tänker mig också att en extern belöning kan ge för stort fokus på platsen där belöningen ligger och att hunden hela tiden är beredd på ett varsågod, det går ju förstås att träna på men tar ju tid:P

2011-01-12 @ 11:20:28
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: ellinor&Ziggy

Ja jag har ju den turen att min hund är ganska efterbliven så han lägger inte så stor vikt vid belöningen i skålen utan det tar ca 10 sek innan det där varsegodet sjunkit in i huvudet och han går till skålen efter klicket (vi kör klicker). Det jag fått höra är även att man ska träna in inom lydnad är att ju striktare matte/husse går desto roligare belöning så när matte blir stel och tråkig när vi ska träna betyder det att det kommer komma en toppenbelöning. Förstår du?

I rallylydnad får jag ju berömma hela tiden vilket är skönt ^^



Ps. ett tips är att "slå" hunden, då blir leksaken mer intressant om du inte testat det innan.

2011-01-12 @ 15:24:13
URL: http://rallyaussie.blogg.se/
Postat av: ellinor&Ziggy

och att kedja tror jag är en bra ide för att behålla fokus så blir det inte "tråkigt" fotgående hela tiden utan det händer saker.

2011-01-12 @ 19:22:49
URL: http://rallyaussie.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej!

Haha, du kunde ha skrivit om mig och min Wheaten, förutom att hon är året äldre än din! :)

Följ gärna våra tankar på http://lillamossa.blogspot.com

2011-01-15 @ 23:59:57
URL: http://lillamossa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0