Belöningar i tävlingsformat

På tävling får ju inte godis eller leksaker användas, då är det en fördel att ha andra belöningar som kan kompensera för frånvaron av dessa. Vad tros om följande alternativ:

Dra fingerkrok
Om man böjer pekfingret som en krok och placerar det bakom hundens hörntänder då fungerar det riktigt bra att leka dragkamp med tycker tydligen Lycke. Frågan är då bara om det accepteras av lydnadsdomare på en lydnadstävling?

Puss- attack
Vi har börjat avsluta vissa träningspass med att jag går ner på huk framför Lycke och berättar vilken fin hund hon är samtidigt som hon får slänga tassaran på mina axlar och överrösa mig med skägg, saliv och kärlek. Hon verkar uppskatta det men frågan är då bara om hon hånglar lika gärna på offentligaplatser..
 
Appropå belöningar, eller nåt..

Kommentarer
Postat av: Johanna m Mossa

Hej!

Jag skulle nog fundera på vilken sinnesstämning/aktivitetsnivå Lykke hamnar i med de belöningarna, och överväga inför vilket moment det kan passa. Tänk mer på vilket moment som kommer efteråt, än vilket du belönar, så att säga. Jag skulle nog tänka att man kan ha fingerdragkampen (Mossan gillar också det) som backup om de blir låga eller ointresserade under tävlingen, men inte planera för det.

2011-01-29 @ 19:14:50
URL: http://lillamossa.blogspot.com
Postat av: Elin

Hej!

Tack så mycket, det var intressant.. tänker du att de kan vara till skada på något sätt? Jag håller absolut med om att man ska tänka på vilken aktivitetsnivå som behövs inför nästa moment. Men om hon jobbar på bra så skulle jag vilja ha möjlighet att kunna belöna på något tillåtet sätt och så tänker jag mig att det i längden kan bli ett problem om hon lär sig att "belöningarna" bara kommer fram när hon blir låg eller liknande.

2011-01-29 @ 21:42:35
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: Johanna m Mossa

Jag tänker att om hon jobbar på bra, så kan du bara berömma och klappa om lite mellan momenten. När hon är startklar ska hon ju gärna orka jobba ett helt program (är väl typ 6 minuter) utan belöning. Så tänker jag i alla fall, men att det som sagt är bra att ha med någon fysisk lek som backup vid en "krissituation"

2011-01-30 @ 10:54:44
URL: http://lillamossa.blogspot.com
Postat av: Hanna & hundarna

Jag fick ett tips i somras som jag tyckte var bra och det var att lära in ett "dubbelkommando" som har samma betydelse som klicker ungefär... Alltså om man t.ex. klappar hunden på bröstet mellan frambenen och samtidigt ger godis så får det ju samma betydelse som en klicker och ger därmed en extra "kick" för hunden än vanligt kel... Har dock aldrig testat använda det på tävling, men hon jag fick rådet av använder sig tydligen av flera såna "dubbelkommandon" och det tycker hon fungerar jättebra. Och sånt kan ju inte en domare "reagera" på. Hoppas du förstår hur jag menar. :)

2011-01-30 @ 15:43:45
URL: http://athela.se
Postat av: Elin

Vad roligt med mycket kommentarer:)

mitt mål är ju att hon ska kunna gå ett program utan belöning men om man har tillåtna belöningar som fungerar så ser jag inget fel i att använda dem, och då tänker jag mig att klapp och beröm inte går hem så stort hos Lycke:P

men som du skrev hanna så är det nog en jättebra idé att positivt betinga vissa smekningar eller liknande:)

2011-01-30 @ 16:25:13
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: ellinor&Ziggy

sv: tack desamma! :)

ja, hoppas det inte är 15/3 för då ska jag ner till Skåne och skolan igen.. tyvärr. Nu har han dock gått från jätteäckligt att leka ute till bara äckligt.

Det gör vi!

2011-01-30 @ 19:11:41
URL: http://rallyaussie.blogg.se/
Postat av: ellinor&Ziggy

oj, 15/2 måste jag menat..

2011-01-30 @ 21:50:45
URL: http://rallyaussie.blogg.se/
Postat av: Helena och Ossian:)

Halloj, halkade hit och har tittat runt lite. Kul att se att det går bra för er både med utställning o träning! Ang belöning på tävling så brukar jag klappa om Ossian o klappa i händerna när han är klar med ett moment. Både som beröm o som för att visa att det kommer nåt nytt nu. Grattis till CK o 3:a bästa tik samt R-cert!

Lycka till vidare!

Helena o Ossian

2011-06-24 @ 10:02:26
URL: http://www.springwheats.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0