Demohunden

Som jag skrev tidigare så var det torsdagsträning med UHU igår och det var jag som var ansvarig. Mitt tema var stadga och jag pratade om och visade hur man kan göra och hur jag gör i min träning. Lycke fick agera demohund och visade glatt för de två deltagarna hur vi får snabba repetitioner genom att ha olika signaler för när man får resa på sig (varsågod att ta en godis ur min hand) och när träningen är slut (hopp-och-lek), vi visade hur hon motstod frestelsen att ta godis från min öppna hand och hur vi utvecklar den leken till att motstå andra störningar under stanna-kvar träning, till exempel att jag rör mig på olika sätt eller kastar iväg saker. Lycke var jätteduktig även om det blev lite svårt för henne att veta när jag pratar med henne och när jag pratar med de andra, vilket är nyttigt att träna på. Och jag tyckte att det var jätteroligt, förhoppningsvis fick de två tappra deltagarna någon ny idé eller inspiration.

Jag har ju varit inne på tidigare att Lycke har blivit mycket mindre intresserad av andra hundar sen hon började löpa, nu har det gått några veckor och det verkar faktiskt hålla i sig! Även vår agilityinstruktör Johanna påpekade hennes attitydförändring och det är ju kul att även andra märker av den. Eftersom det har känts som vår största utmaning är det otroligt roligt att det börjar lossna, även om vi har en bra bit kvar. Igår tränade jag även henne på uthållighet i fotgåendet och hon gick fint riktigt långa sträckor. För att inte tala om hur hennes intresse för lek under träning har ökat.

Nu är det bara att ta tillvara på form-toppen och njuta så mycket det går!

Kommentarer
Postat av: Sara

Härligt med sådana fina framsteg, det har ni verkligen förtjänat!!

2011-04-01 @ 22:24:37
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0