Utställningsträning

Tack vare allhelgona så har jag varit ledig idag men även igår och har haft massor av tid och inspiration för hundträning, härligt! Det vi tränar på mest nu är stadga i ligg, frivilliga sitt vid vänster sida, fot och utställningsträning. Att sitta vid sidan har känts lite klurigt att få till men när vi väl började träna på det så har det gått bra, snart börjar vi bli redo att pussla ihop det med klossträning och få till riktiga ingångar. Och så småningom även pussla ihop ingångarna och sitt vid sidan med fot, kul!

Utställningen har helt fått ligga på hyllan sen förra utställningen för drygt en månad sedan men eftersom det är dags för uställning igen på söndag nästa vecka så har vi tagit upp det igen i veckan. Vi tränar mest på stå och lite på att röra sig fint i utställningskopplet. När jag ställer upp henne låter jag henne stå och titta på min hand med godis. Jag började lära in det med att hålla en hand med godis framför nosen på henne och så fort hon slutade nosa/bita på den så fick hon en godis, om det behövdes så höll jag försiktigt en hand under magen på henne för att hindra henne från att backa eller sätta sig. Efter att hon väl fattat att "se men inte röra" så har jag börjat utöka tiden lite grann och introducerat störningar i form av att jag petar på henne, stryker över henne, flyttar en tass eller liknande. Lycke ställer sig oftast riktigt fint av sig själv men svansen håller hon lite avvaktande. För att illustrera bjuder jag på ett filmklipp, en och en halv minuts aktion!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0