Moment och delmoment i lydnadsklass 1

Det är sånt här jag gör på min lediga tid. Igår satt jag med SBK:s regelbok och tittade igenom alla moment i lydnadsklass ett och delade själv in dem i vad jag själv tycker är lämpliga delmoment. Genom att dela upp moment i delmoment så blir det lättare att träna små delar i taget när hela moment kan kännas oöverstigliga. Min plan är att lära in alla delmoment var för sig och sedan baklängeskedja ihop dem.

Jag gjorde även en lista med alla delmoment som förekommer och försökte sortera dem i någorlunda ordning efter hur ofta de ska utföras. 16 stycken små saker som man behöver lära in för klass ett, låter inte så värst mycket va? Detta fick hamna under kategorin "planer och mål", för vi ska ju tävla klass ett, jag vet bara inte när. Detta är absolut ingen lustläsning utan rätt och slätt punktlistor (som i och för sig jag råkar gilla;)).

1. Platssligning (koeff.3)

- Utgångsställning

- Ligg från utgångsställning

- Ligga kvar när förare går iväg 20 m

- Ligga kvar i 2 min med föraren 20 m ifrån

- Ligga kvar när föraren kommer tillbaka

- Sitt upp från ligg vid sidan


2. Tandvisning (koeff.1)

- Acceptera att främmande person tittar på tänderna


3. Linförighet (koeff. 4)

- Utgångsställning

- Fot vid sidan

- Språng marsch

- Högersvängar

- Vänstersvängar

- Helt om

- Halter


4. Läggande (koeff. 2)

- Utgångsställning

- Fot vid sidan

- Lägga sig under gång

- Ligga kvar när föraren går iväg 10 m och vänder

- Ligga kvar när föraren kommer tillbaka

- Sitt upp från ligg vid sidan


5. Inkallande (koeff.3)

- Utgångsställning

- Sitta kvar när föraren går iväg 15 m och vänder

- Springa till föraren

- Utgångsställning


6. Ställande (koeff.3)

- Utgångsställning

- Fot vid sidan

- Ställa sig under gång

- Stå kvar när föraren går iväg 10 m och vänder

- Stå kvar när föraren kommer tillbaka

- Sitt från stå vid sidan


7. Apportering (koeff.1)

- Utgångsställning

- Gripa apport

- Hålla apporten 5 sekunder

- Släppa apporten


8. Hopp över hinder (koeff. 2)

- Utgångsställning

- Sitta kvar när föraren ställer sig på andra sidan hindret

- Hoppa över hindret

- Utgångsställning


9. Helhetsintryck (koeff. 1)

- Hundens och förarens samarbete och uppträdande under och mellan moment


Max 200 poäng


Flest förekommande delmoment

1. Utgångsställning

2. Ligga kvar

3. Fot inkl. svängar och halter

4. Sitta kvar

5. Sitt upp från ligg vid sidan

6. Ligg från utgångsställning

7. Ställa sig under gång

8. Stå kvar

9. Sitt från stå vid sidan

10. Springa till föraren

11. Lägga sig under gång

12. Hoppa över hinder

13. Gripa apport

14. Hålla apport

15. Släppa apport

16. Acceptera att främmande person tittar på tänderna



Snart där, eller hur?;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0