Apporteringsplanering

Apportering är ju ett viktigt lydnadsmoment i och med att det finns med i alla klasser och i flera varianter i de högre klasserna. Dessutom behövs ju apportering i brukset vid spårmarkering och uppletande. Varför jag inte har börjat träna apportering med Lycke ännu var för att jag ville att hon skulle få sina tänder utbytta och att hennes intresse för att gnaga (som valpar gör) skulle minska. Nu är hon alltså 6 månader, valptänderna är borta och hon besattheten för att gnaga har minskat, dags för att börja med apporteringen!

Att apportera känns som ett ganska komplext moment med många "fallgropar" därför har jag också velat ha en tydlig plan för hur jag ska lära in apporteringen. När jag behöver inspiration försöker jag minnas om jag har läst några bra artiklar eller läst i någon bok om ämnet, jag googlar och jag försöker hitta bra klipp på youtube. För några år sedan läste jag en artikel i Canis om apportering som var skriven av Fanny Gott och den artikeln finns kvar på Klickerkloks hemsída. Den beskrivningen av apportering kändes både som hemmaplan men ändå lite nytt och spännande. Därför har jag nu sammanfattat artikelns tillvägagångssätt i 20 punkter som jag har tänkt ha som grundplan för att lära in apporteringen. Punkterna kanske har fått lite egna tolkningar och jag lär förmodligen inte följa planen till punkt och pricka utan ändra lite beroende på hur träningen går och om jag hittar fler inspirationskällor, men det känns tryggt att ha något att luta sig tillbaka på.

Apportering i 20 steg

1. Vidröra en stilla apportbock med nosen

2. Vidrör apportbocken med nosen när den rör sig bort

3. Öppnar munnen över rörlig apport

4. Griper rörlig apport

5. Griper rörlig apport och håller emot

6. Griper stilla (gradvis) apport och håller emot

7. Utmana genom att ex. plötsligt dra i apporten

8. Griper och håller emot sittande (framför och vid sidan)

9. Håller kvar apporten fast du släpper

10. Utmana fasthållandet

11. Byt ut klick mot tack

12. Doggie-zen

13. Gör ingång med apport (starta så sent i ingången som möjligt)

14. Griper apport i rörelse och fortsätter hålla i rörelse när du backar (så småningom springer)

15. Griper hos medhjälpare och springer till dig

16. Tar upp apporten från marken framför sig i utgångsställning

17. Hämtar apport från medhjälpare (tillslut vid medh. från marken)

18. Hämtar apport som du har lagt ut

19. Vänta på kommando och hämta kastad apport

20. Kedja

Läs hela artikeln om du vill få en tydligare bild av vad punkterna går ut på. Till och med punkt tolv är väl ungefär vad som krävs för en klass 1 apportreing och fixar man samtliga punkter borde man ha en fin klass 2 apportering. Det jag tror blir största utmaningen för oss är att undvika tuggande så jag kommer nog att lägga mycket fokus på ett fast grepp men jag tror att både jag och Lycke kommer roas av träningen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0