Crenosoma vulpis?

Idag har vi spenderat över två timmar på djursjukhuset på Ultuna. Lycke har haft små hostattacker till och från under en ganska lång tid och nu kände jag att det var dags att kolla upp det. Innan vi åkte dit trodde jag att jag antingen skulle ha väntat på tok för länge eller åkt dit för en liten småsak.

Väl där fick vi vänta, träffa sköterska som tog tempen, träffa vet som bokade in röntgen, vänta, röntga bröstkorg och strupe, träffa vet igen och sedan träffa sköterska igen och ta blodprov. Nästan 2700 gick kalaset på, fy tusan för moms på djursjukvård känner jag nu.

Det verkar i alla fall inte som att jag hade gått dit i onödan, veterinärerna kunde inte bestämma sig för vad som var fel men röntgenbilderna såg tydligen inte helt okej ut. Vad de nu misstänker är att hon kan ha fått är lungmask, vilket är väldigt ovanligt på hundar. Imorgon ringer veterinären när de har tittat bättre på röntgenbilderna och blodprovet har analyserats men som planen ser ut nu så ska jag samla bajs fram till måndag för att låta SVA (där jag har skola) undersöka efter lungmask och på måndag ska behandling sättas in för säkerhetsskull.

På sätt och vis vore det skönt om det är lungmask, för då är det i alla fall inget fel på HENNE. Förutom att hon måste göra sig av med sina franska matvanor, den vanligaste lungmasken (Crenosoma vulpis) smittar nämligen hundar och rävar som äter infekterade sniglar.

Imorgon får jag förhoppningsvis veta lite mer och efter att träckundersökningen vet de kanske säkert. Det känns bara dumt att vi nyss har haft tenta i parasitologi och så drar min hund på sig en som bara nämnts i förbifarten och som jag inte kan nästan någonting om. Hur som helst så var Lycke jätteduktig hela dagen. Det gick jättebra att röntga henne och hon var snäll när de tog blodprov (efter lite inledande protester såklart). Däremot kvittrade och pep hon som en kanariefågel när hon blev rastlös men senare somnade hon liggandes på sidan i undersökningsrummet när vi väntade. Men hon var ändå söt, bedårande, glad, pigg och lyhörd enligt personalen och när de bjöd på godis så visade hon upp hela repertoaren, jag tror hon gjorde ett gott intryck.
Resten av kvällen har hon sovit gott:)

Kommentarer
Postat av: Malin

Usch då det lät inte bra, krya på henne !



//Malin

2010-12-16 @ 09:14:50
URL: http://www.wheats.se
Postat av: Lina

lillan får sluta med sniglar... krya på dig lycke!

2010-12-16 @ 16:30:56
URL: http://linaseverinalarsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Det är nog ingen större fara med Lycke, hon är nog väldigt ovetande om att det är något fel alls:P Men är det maskar så ska de bort!

2010-12-17 @ 15:14:11
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: Anna G

Men fy stackars Lycke! lungmask låter som nåt man inte vill ha. :S Hoppas att det är det och att det försvinner snabbt. :) Ja det är inte billigt hos vet direkt.. brukar vara så för oss att så fort jag hunnit skrapa ihop några tusen på sparkontot så försvinner de till djursjukhuset. Sjukt att det kan vara så dyrt! fick betala 400 kr för 10 minuters konsultation förra gången och hon sa bara sånt jag redan visste haha! fy.

2010-12-18 @ 11:03:51
URL: http://luddebullen.wordpress.com
Postat av: Elin

ja precis, nu är det bara att börja spara igen... Jag lär väl i alla fall inte klaga lika mycket när jag är färdigutbildad:P

2010-12-18 @ 15:25:36
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: Elsa

Kul att du hittade min blogg!



Tråkigt att höra att din hund inte mår bra. Har du fått några svar från veterinären än?

2010-12-19 @ 21:58:45
URL: http://blomsterhundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0