Halvvägs rapport!

I tisdags blev Lycke 3 månader och man kan alltså säga att det har gått ca hälften av den tid jag kommer att ha på mig att jobba med min 4- månaders plan. Det är alltså en träningsplan med saker som vi ska ha tränat på och kommit en bra bit med innan Lycke har hunnit bli 4 månader. Dessa "planer" smidde jag redan några månader innan jag hämtade Lycke (kontrollfreak?), jag har också en 6- månaders och 9- månaders plan och det känns som att vi med lätthet kommer klara av att ta oss an 6-mån planen när tiden är inne och som att planen innehåller relevanta saker. Visst har det dykt upp lite annat som vi har tränat med fast det inte finns med på listan och en del punkter har jag ändrat lite på ( t.ex. att ensamhets- och burträning har blivit två seperata punkter) men överlag gillar jag min plan, förutom att jag nog kommer kunna gå framåt lite snabbare än tänkt.
Här kommer en utvärdering av hur vår träning har gått hittills:

Saker som vi inte alls/knappt har börjat med:
Tasstarget
- väntar med det eftersom jag misstänker att valpagilitykursen kommer att innehålla det, börjar 7:e sept
Backa
- har i alla fall fått henne att förstår att man kan hålla sig på benen och behöver inte bara sätta sig eller lägga sig när det vankas godis:P
Varsågod på längre avstånd
- dvs att hon kan lämna mig för att ta en belöning längre bort, ska nog inte bli några problem
Ljud-CD
- skärpning!

Saker som går åt rätt håll och där vi fortsätter träna som vi gjort (i princip)
Rumsrenhet
Miljöträning
- jobbar på att få henne att vilja leka i fler situationer och miljöer, äter och vilar gör hon överallt
Socialträning
- men det hade inte skadat med fler hundkompisar
Burträning
Betingad förstärkare (förståelse av klickern)
Nostarget (trycka nosen i min hand)
Sitt och ligg
- har ännu inte lagt på kommando, borde kanske börja göra det
Följa efter
- kontakt och position vid vänster sida när jag backar
Ögonkontakt
- uppsöker ofta spontant ute och när hon ska få mat
Doggie-zen/omvänt lockande
- känns bra men behöver utnyttja det mer

Saker som jag måste fokusera extra på
Hantering
- det går bra men med tanke på att hon är en pälsvårdshund så behövs det mer, behöver introducera främmande personer och måste skapa någon positiv rutin kring när jag sätter på halsband och koppel, både inne och utomhus
Lekutveckling
- hemma tycker jag att hon leker bra men hon leker inte gärna när det finns annat som stör och lockar men jag tror på att öka till svårare miljöer gradvis, försöka att bara erbjuda lek när jag vet att hon kommer leka och avsluta när det är som roligast
Ensamhetsträning
- går definitivt åt rätt håll, men med tanke på hur bra det har gått så måste jag börja förlänga tiden mer
Inkallning
- kan man aldrig träna för mycket på. Jag försöker att träna minst en gång om dagen med Lycke i långlina och superbelöningar i fickan och det fungerar bra men har inte blivit utsatta för så stora störningar ännu så mer träning behövs.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0