Styrelsemöte och tankeverksamhet

Idag hade vi styrelsemöte med UHU vilket som vanligt tog mycket längre tid än vi tänkte. Vi kom dock fram till en hel del roligt och även om jag i första hand ser fram emot sommaren så har jag nu en hel del anledningar till att se längta till hösten också:)

Efter mötet stannade jag, Malin och Elisabeth för att träna lydnad respektive jaktapportering respektive uppletande. Lycke har varit lite seg senaste dagarna vilket jag har tänkt beror på löp men idag var det fullt ös på henne. Först nu när jag kom hem slog det mig att klockan var kring nio på kvällen när vi tränade och alltså avsevärt mycket svalare än vad det har varit under de senaste träningspassen vi gjort. Förmodligen har hon sänkts av värmen i kombination med löp.

Vi började med lite träning av fotgående och repetition av ställande och läggande. Snart är det ju dags för tävling i ettan igen så vi behöver damma av lite moment men det gick jättebra med både ställande och läggande. Malin fick sedan kommendera fotgående. Tanken var att belöna massor eftersom jag har märkt att så fort någon börjar kommendera så börjar Lycke slarva med postition, svängar, halter; allt. Det dröjde ett tag innan hon ens gick på ett sätt som jag tyckte var värt att belöna men när jag väl hade fått in ett par belöningar då hon höll bra position så gick det bättre och bättre. När jag sedan testade utan kommendering så gick hon perfekt. Detta måste vi verkligen jobba på eftersom hon faktiskt har ett jäkligt snyggt fotgående som vi kan få höga poäng på och då vore det ju synd om det inte gick att visa upp det på tävling. Imorgon ska vi alltså träna mer fotgående med kommendering och det känns som att lösningen på problemet är nära.

Man ska ju sluta träningen när det går som bäst och särskilt om man har haft lite attitydsproblem hos hunden senaste dagarna. Men på kvällsrastningen gick Lycke fortfarande och tiggde godis och då kände jag att jag behövde lite av kvällens härliga attityd i vår slalomträning.

I slalomträningen känns det som att vi ständigt har fastnat när pinnarna har börjat rätats upp på en rak linje (tränar med 2x2). Problemet är framförallt att hon missar första porten men även andra fel förekommer frekvent. Eftersom jag har varit på detta steg ganska länge, försökt backa i träningen flera gånger och sedan fastnat igen bestämde jag mig här om dagen att prova en ny strategi. Det känns nämligen inte som att hon har någon förståelse alls för vad hon gör. 2x2-metoden är ju jättebra på det sättet att den främjar självständighet och fart men den innebär ju att miljön riggas rätt kraftigt vilket inte i första hand ger hunden en bra förståelse på vad det går ut på. Helst av allt vill jag nog  inte att hunden ska tänka så mycket i slalomet utan bara hitta rätt ingång och sedan susa fram på rent muskelminne. Men jag tror att Lycke har hamnat i en tänkarfas som jag måste hjälpa henne att ta sig ur. När hon har förståelse för vad hon ska göra brukar tempot komma på köpet också.

Därför har jag bestämt mig för att börja shejpa slalom. Tanken är att shejpa in fyra pinnar för att sedan väva in det i 2x2-träningen och att jag bara ger shejpingen ca den här veckan. Idag var andra eller tredje shejpingpasset och jag fick henne igenom fyra pinnar på endast två belöningar. Ett tolv-pinnars-slalom vill jag nog inte shejpa in helt och hållet men att kombinera farten och självständigheten som 2x2 ger med förståelsen som shejpingen (förhoppningsvis) ger tror jag kan vara ett vinnande koncept.

Andra salomtankar?

Kommentarer
Postat av: Jo

Shejpingidén är helt rätt. Det sista steget är ofta klurigt i 2x2, med Rally kom jag till ett läge där det var lättare för henne när jag ställde pinnarna helt rakt än när jag hade dem lite öppna, med Rejsa frishejpade jag sista steget till helt rakt men var noga med att alltid börja ett pass med några lyckanden på nästan raka pinnar. Det finns nog lika många sätt att göra den där metoder som det finns tränare, det viktiga är att man vågar lita på sin känsla som hundtränare och inte blir låst av konceptet med en "metod".



Ser fram emot att se ert färdiga slaom sen! Sist jag såg det var ni på en port tror jag...

2012-05-21 @ 23:11:10
URL: http://rejsarally.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0