Om man fick välja

Under terminen är det dags för mig och mina veterinärkursare att skriva vårt kandidatarbete. Jag hade turen att få mitt förstahandsval av huvudämne; Psykisk ohälsa hos våra husdjur- vad händer fysiologiskt och beteendemässigt?

Och jag är smått lycklig över det! Jag har lite lösa idéer om vad jag vill skriva om men ingen idé känns helt klockren så det vore jätteroligt om någon hade lite inspiration åt mig. Det ska vara en litteraturstudie och jag tänker mig såklart att det ska ha någon inriktining mot hundar/hundhållning/hundträning. Psykisk ohälsa kan ju vara många saker men till exempel olika former av stress, rädsla och aggression och jag tror inte att det skulle vara något problem att välja ett ämne som berör psykisk hälsa.

Vad tror du skulle vara roligt att fördjupa sig i? 

 


Kommentarer
Postat av: ellen

Det första jag tänker på är hur hundar som är starkt avlade för att arbeta inte får utlopp för sin energi, både i kroppen och hjärnan. Tex vallhundar som bc, kelpie mm och även andra brukshundar. Vad som händer när dom inte får den aktivering som dom behöver, det resulterar ju ofta i stress och stressen kan ju sen utvecklas till rädsla och aggressioner.



Min tanke om det bara, det kanske inte var så specifikt men ändå :)

2012-01-22 @ 19:25:43
URL: http://ellencharlotta.blogg.se/
Postat av: Jo

Ååå vilket spännande ämne! Det finns massor att rota i där ju!



Två idéer som poppar upp direkt:

Eventuella fysologiska långtidseffeker av psykisk stress. Antingen med utgångspunkt i "problemhundar" av olika typer eller (vilket jag såklart tycker är mer intressant), att titta på "sporthundar". Det fanns en debatt för några år sedan där man menade att agilityhundar (som då ansågs vara stressade, vilket väl inte är den generella uppfattningen idag) skulle få förändringar på binjurarna (tror jag det var) till följd av den stress de kontinuerligt utsattes för.



Ett ännu mer intressant ämne som jag tror ligger lite i tiden bland aktivt hundfolk är att utreda fysiologiska stressrelaterade förändringar till följd av rehab. Alltså: hur "jobbigt" är det för min aktiva hund om den t ex drabbas av ett diskbråck eller bryter ett ben och jag då väljer operation som involverar lång och strikt vila samt lång rehab. Jag vet flera som argumenterar både för och emot sådana operationer med argument som cirkulerar kring deras hunds personlighet och hur bra den skulle "klara" en sån vila. Jag har dock aldrig sett några studier där effekterna av detta utreds.

2012-01-23 @ 00:06:30
URL: http://rejsarally.wordpress.com
Postat av: Sara

Gör en fallstudie och analysera Texas!

2012-02-03 @ 23:03:22
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0