Föreläsning med Anders Hallgren

Igår var jag på Anders Hallgrens föreläsning "Hundens psykologi- och hundägarens..." som realgymnasiet hade anordnat.

Föreläsningen var otroligt underhållande. Jag fick inte höra så mycket nytt men det påminde mig bara om hur mycket hans böcker och texter har påverkat min grundsyn i hundträning, för att inte tala om hans påverkan på resten av hund-Sverige och hundvärlden. Tack och lov är mycket av hans kunskap självklart för många hundägare men inte för alla och han måste ha varit extremt kontroversiell när han satte igång under 60- talet. Han sa själv under föreläsningen att vi i Skandinavien är bäst på glad lydnad. Jag tror att det är till stor del tack vare att han har banat väg för och delat med sig av erfarenhet och kunskap till så många som sedan har kunnat utveckla kunskapen til metoder. Ta bara klickerträningen, Hallgren var nog en av de första att introducera och förespråka klickerträningen i Sverige och se vad den har utvecklats.

Det som inspirerade mig mest var hur mycket han har jobbat med fysiska, bakomliggande orsaker till problembeteeden. Han har bland annat utvecklat smärtanalys, hormonanalys och skrivit en forskningsrapport om ryggproblem som bakomliggande orsak till problembeteenden. Eftersom jag är väldigt intresserad av beteende och hundträning så vore det väldigt roligt att kunna kombinera det med veterinäryrket, kanske något att fördjupa sig i i framtiden. Därför blev jag sugen på att läsa om några av hans böcker med en ny synvinkel.

Hans forskningsrapport om ryggproblem köpte jag med mig hem. Som sagt så känns ämnet intressant med tanke med mitt blivande yrke men också för att vår gamling Dilba, som har och har haft utfallsproblem, även har blivit diagnostiserad med spondylos för några år sedan. Jag stannade även kvar på frågestunden och bad honom förklara lite mer om hur iver att komma fram till andra hundar kan leda till frustration och sin tur kan utveckla utfallsproblem och aggression, något hans själv har skrivit om. Det var intressant att höra honom själv berätta om det och jag tror verkligen att det fenomenet har varit väldigt bidragande till Dilbas problem och det känns högt prioriterat att jobba förebyggande med Lycke. 

Om ni får chansen, gå och lyssna på någon av Anders Hallgrens föreläsningar! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0