Tisdagsträning och löp

Igår var vi på UHU:s tisdagsträning för första (?) gången på säsongen. Så här långt har det här året inte blivit riktigt som jag tänkt mig hundträningsmässigt, först en lång period med kennelhosta och karens på det, sen tonsillit och karens på det och nu (igår) har fröken börjat löpa och därmed får vi stryka vår fjärde tävling för året. Men jag visste ju redan när jag anmälde mig att risken för löp var stor så det var inte oväntat. Dessutom har jag varit hemrest en del under kandidatkursen och en hel del tid har gått åt till tävlingsledarutbildningen och instruktörsutbildningen, inklusive att hålla allmänlydnadskurs.

Tre veckor framåt från igår har Lycke löpt färdigt och efter det ska inget annat få komma i vägen. För även om jag älskar allt som har med hundvärlden att göra så är det ju att få träna med min Lycke som är allra roligast! Jag har anmält oss till en klass 1 tävling efter löpet är avslutat och hoppas att vi kan ta det där sista förstapriset trots att det vid det laget kommer att ha gått ett halvår sen vi senast tävlade.

Det var fullt med folk på klubben igår vilket alltid är roligt! Vi inledde med att träna slalom och hon är ruskigt nära att klara fyra pinnar på en rak linje. Däremot har hon problem med vissa vinklar och tyvärr föll jag i "bara en gång till"-fällan så vi fick tyvärr inte avsluta med ett lyckande. Jag måste bli bättre på att inte köra för många repetitioner för det verkar vara enormt tankekrävande, säkert fysikst krävande också. Max fyra gånger tre skick och helst träning varje dag nu under en period.

Vi tränade också rulla runt som börjar bli bra nu! Har tränat en del på det inomhus under vintern och sen gett upp under några veckor men nu när jag har testat på gräsmattan kunde hon helt plötsligt rulla ett helt varv vilket hon inte kunnat tidigare. Platsliggning med annan löptik, kort liggtid och långt avstånd gjorde vi också varav en gång med mig "gömd" bakom en grupp med folk och hundar. Avslutade med grymt fin språngmarschträning innan vi avslutade för dagen och åkte hem till tvättstugan!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Låter som en härlig träning igår - önskar jag kunde varit där men förkylning satte stopp.. :( Vi får ses där en annan gång! ;) Men du, var inte du med tidigare i våras när jag var där också och tränade - du, jag, Malin och Ellen? :O

2012-05-09 @ 10:12:33
URL: http://sterner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0