Upphittat

Vi är nu hemkomna från KBHK:s öppna lydnadsträning, åh vad jag gillar att de har det! Mimmi var där med sin söta bedlis Ebba och det blev en riktigt trevlig träning, även om det uppstod lite komplikationer innan vi tog oss dit.

På väg hem från jobbet såg jag en vorsteh som låg i ett dike, nästan en timme senare när jag gick förbi med Lycke var den fortfarande kvar ute utan någon ägare. Jag tog in Lycke och sedan gick jag ut och lockade den till mig. Eftersom ingen ägare syntes till och ingen av grannarna kände igen den så fick jag ringa till polisen, som förstås inte hade tid att hämta den. Med Lycke och hitte-vorstehn i varsin hand gick jag och ställde mig vid vägen för att vänta på skjuts till polisstationen av Mimmi men då dök ägaren upp, från huset på andra sidan vägen. Han var i alla fall väldigt tacksam trots att hunden inte hade försvunnit så långt. Skönt att den hittade hem och vi slapp åka till polisen, vi blev bara lite sena till brukshundklubben.

När jag ska göra ett längre träningspass brukar jag skriva ner en 5-7 saker som jag ska träna på och det kan jag varmt rekommendera. Då är det en större risk att man funderar på vad man faktiskt behöver träna på och en mindre risk att man glömmer bort vad det var eftersom man kan ta med fusklappen i fickan.

Vi tränade bland annat svängar i fotgående med halt och efter en hel del nötande börjar Lyckes svängar nästan bli riktigt vassa och att göra halt var det inga problem med heller. Vi tränade mycket helhet/uthållighet med fotgående, läggande under gång och hopp över hinder. De två sistnämnda momenten börjar hon bli riktigt säker på, vi går aldrig ett helt fotgående och det händer att hon tappar fokus men idag plockade hon snabbt upp det igen. Platsliggning med ca två meters avstånd till Ebba var nog nyttigast för dagen, om inte agilitymässig halsbandstransport mot godisskål med stopp.

Delarna till klass 1 inkallning börjar bli bra (snabbt går det!) och kedjningen har börjat. Det jag däremot har upptäckt är att hon tacklas mot mina ben när hon ska göra ingången, något jag vill åtgärda snarast. Tips och råd??

Det var varmt och mycket störning (massa aussies, agilityträning och fotbollsmatch bredvid) så det var inte det allra mest skärpta jag sett av Lycke. Men hon var studsig och kvick! Kanske var det baconet, kanske börjar något vakna till liv inom henne... Jag gillar blicken hon hade i alla fall :)
 


Kommentarer
Postat av: Sara

Vad skönt att Vorstehn hittade hem tills slut och vad roligt att ni håller igång så bra och gör framsteg :)



Jag minns att vi pratade om tacklande ingångar på tävlingskursen jag gick, då många hade detta problem. Som jag förstod det ska man absolut inte kliva undan för då lär sig hunden att det är fritt fram. Det man istället skulle göra är att ta ett steg mot hunden när den kommer i full fart. Hunden blir då uppmärksam i sitt avslut och måste passa sig för att inte springa rakt in i dig.



Förstod aldrig riktigt om man skulle ta ett steg framåt eller ett steg åt sidan, åt det håll där hunden ska komma in. Hörde inte riktigt när de pratade då jag och plutthunden inte haft detta problem. Kanske kan man hitta mer någonstans på nätet eller så har någon annan något bra tips. Lycka till! :)

2011-06-30 @ 10:03:32
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/
Postat av: Jo

Som jag upplever det så finns det två huvudorsaker till tacklingar i ingångarna, den ena är att hunden gör ingången för "grunt" och den andra är att den inte börjar bromsa nog tidigt. Rally har haft en liten släng av båda problemen men eftersom jag är sällsynt lat när jag tränar lydnad så valde jag att bara angripa det från ena hållet, nämligen att lära henne bromsa innan istället för på mig. Gjorde helt enkelt så att jag under en rätt lång period alltid började gå emot henne när hon hade ca 10 m kvar på inkallningarna (som jag gjorde låånga så att hon säkert skulle hinna upp i fart) och så fick hon komma in i fotgående istället för halt. Detta funkade fint på henne men är säkert ingen universallösning, tror det beror mycket på hundtyp och som sagt vad problemet bottnar ni.



Apropå agility så rekommenderar jag klick på denna länk: http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Prov-och-tavlingskommitten/PTK-2011-2.pdf och läsning under paragraf 49j. Det verkar som att storleksindelningen för medium kommer att ändras trots allt :)

2011-06-30 @ 17:34:25
URL: http://rejsarally.wordpress.com
Postat av: Jo

Det är inte jag som har koll, jag har bara kontakt med en massa folk som vet saker. Men ja, du tolkade ut det hela rätt, mediumgränsen kommer att höjas så att man på nationell nivå får välja storleksklass för hundar som är 43-45 cm höga.

2011-07-01 @ 18:33:22
URL: http://rejsarally.wordpress.com
Postat av: Ellie

Jag tycker att det är rätt svårt att göra en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en riktigt snygg sida!

2011-07-12 @ 23:06:01
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0