Ett steg bakåt och två steg fram

Den här veckan tror jag att jag har lärt mig en läxa. I min längtan att komma framåt i träningen kan det ta emot att ta ett steg tillbaka, även om det handlar om att reparera något som blivit fel.

För några veckor sedan upptäckte jag, helt plötsligt, att Lyckes fotposition var ju inte alls som jag önkat mig eller som den hade varit förut. Fotgående i nysnön bekräftade min upptäckt, hennes tassavtryck var ju gott och väl ett par decimeter ifrån mina. Hur det "plötsligt" hade kunnat bli så berodde förmodligen på att jag varit för ivrig på att träna uthållighet i fotgåendet och därmed fokuserat på hur långt hon går snarare än på hur hon går. Dessutom verkade det ha befästs ganska ordentligt eftersom hon gång på gång, oavsett hur jag försökte, behöll sin position långt ut från min sida.

Jag fick ett råd om att gå tillbaka till att följa efter i backaövning och börja med att få till positionen i baklängesgången. Det tog emot, jag har ju lärt in fotgående genom att lära henne att följa efter i fin position när jag backar och sedan övefört det till framlänges gång. Att följa efter när jag backar hade jag bara tränat slarvigt på sen dess så det kändes som ett stort steg tillbaka. I brist på andra idéer så återupptog jag träningen med backaövningen och det behövdes inte många repetitioner innan hon kom ihåg vad det handlade om, tack vare att jag gick baklänges så var det lättare att se hennes position och att ge belöningen på rätt ställe. Ganska snabbt började jag vända upp framåt under backaövningen (tar ett litet steg åt höger för att sedan fortsätta framåt) och då följde hon efter och behöll sin fina position tätt intill mig, då var jag snabb med belöningen.

Efter det har jag nött; vända upp från backa, gå två-tre steg framåt, belöning! Med köttbullar som belöning och gradvis ökande av antal steg har hon idag kunnat gå ca 15 steg fotgående i jättefin position, längre har hon nog inte kunnat gå ens när jag fokuserade på uthållighet istället för position. Jag tror inte att det tog mer än en vecka att gå tillbaka till grunden och sedan ha ett bättre fotgående än vi hade innan, så vissa gånger kan det vara värt att ta några steg bakåt!


Kommentarer
Postat av: Hanna & hundarna

Visst kan det ta emot att backa men jag tycker att oftast blir resultatet i slutändan bättre när man väl backat och kommit framåt igen.

Jag fick göra det med Hugos slalom i somras då det helt plötsligt bara försvann, han kunde inte nå. Så en snabb repetition av alla stegen och sedan satt det igen, dessutom hade såna problem han haft tidigare försvunnit av den repetitionen!

2011-01-22 @ 17:23:13
URL: http://athela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0