Nya rutiner

Jag är så otroligt laddad för lydnadsträning och det verkar inte ge med sig. De senaste två dagarna har varit ganska vilsamma för Lyckes del; promenader och lite detaljträning i trapphuset i, det kan ju vara bra för henne också att hinna längta efter träning ibland. Men desto mer träning sker i mitt eget huvud. Jag vill så mycket och det är mest hundträning som snurrar i huvudet typ hela tiden och jag hade glatt delat med mig för det börjar bli lite påfrestande. Inte riktigt friskt antagligen men tur att jag får skriva av mig lite idéer på bloggen och att vi ska träffa Sara och Texas på BK senare, jag hoppas att Lycke är lika taggad som jag!

Nya rutiner under kommande vecka för vardag och träning:

DAGIS PÅ ULTUNA
Lycke har fått plats i hundgård, som vi har möjlighet att hyra utanför skolan, och hon började sin inskolning i fredags. Av de två hundarna som hon ska bo med så är den ena lite skeptisk mot andra hundar men det gick bra senaste de träffades, Lycke imponerade med en språksäkerhet som till och med fick den gamla hunden att springa runt och leka med henne. De andra hundarna kommer inte vara i hundgården i början av veckan så Lycke hinner vänja sig vid stället och så hinner de bekanta sig på neutral mark igen innan de börjar bo med varandra, så det kommer nog gå bra. Även om det har fungerat bra hittills så ska det bli skönt att slippa cykla hem på lunchrasterna och förhoppningsvis ha en hund som är lika trött efter skoldagen som jag.

UTESERVERING
Vi har länge tränat ligg-stanna-kvar i samband med att Lycke får sina måltider. Vi satt fast ett tag på ca 70-80 sekunder eftersom Lycke började rulla över på höften men nu har hon lyckats ligga flera gånger i upp till en och en halv minut utan något rullande. Istället för att traggla på med sekunderna i vardagsrummet så tänker jag nu servera minst en måltid utomhus som hon ska få göra platsliggning för. Förhoppningsvis kommer jag att kunna öka tiden ganska fort för det känns som att hon har greppat konceptet och så blir det ju mer störningsträning. Vi startade med ca 40 sekunder idag ute på gårdsplanen och ett enkelt sätt att öka störningarna vore att så småningom börja träna utanför de tidigare nämnda hundgårdarna, extra utmaning blir det om vi tränar när de flesta hämtar eller lämnar sina hundar. Detta borde göra underverk för platsliggningträningen.

LÅNGLINA
I vardagen har jag börjat ana ett problem. Lycke springer inte iväg, hon skvallrar på människor som dyker upp och jag tror att hon skulle komma på inkallning de flesta gånger även om en hund dyker upp men hon fastnar i skogen. Med fastnar menar jag att hon blir kvar när hon hittar luktfläckar eller saker att äta på. Inte så att hon försvinner utom synhåll men det är enormt frustrerande att hon inte kommer på inkallning. Hon har inte "fastnat" på detta sätt tidigare och jag vet inte om det beror på att en massa smaskiga saker har tinat fram eller att hon har odlat fram ett nytt intresse. Jag hoppas att det som krävs är att helt enkelt träna på situationen. Till att börja med har jag tänkt att jag ska träna inkallning när hon är på väg ut från stigen mot någonting och stoppa henne i långlinan om hon inte lyssnar. Om hon lyssnar så ska hon få varsågod att gå dit hon ville. Tanken är också att utöka till att hon ska kunna komma på inkallning även när hon redan är framme vid lukten/döda råttan eller vad det nu är hon pysslar med i skogen. Eftersom det ändå är hundförbuds-perioden nu så passar det ju bra att köra mycket långlina ett tag. 

APPORTERINGEN (försök 3)
Nu har jag börjat släppa frustrationen som jag förknippat med apporteringsträningen, haft ett uppehåll och kommit på en ny plan. Planen är inte särskilt avancerad men de tunga delarna i den är att träna med ett mjukt föremål som är trevligt att hålla och som inte är obehagligt att släppa när jag klickar och att jag ska föra noggrann träningslogg. Med start imorgon.

Kommentarer
Postat av: Johanna m Mossa

Fick toppentips i onsdags! Mossa har börjat känna sig pressad av apporteringen, tar den försiktigt men backar sedan sittandes bakom, runt mig. Instruktören sa att det nog beror på att jag böjer mig över henne. Nu böjer jag mig ner åt andra hållet, vänder tydligt bort huvudet och låter henne ta den. Tittar inte på henne alls. Nu trampar hon lite med framtassarna men backar inte och blir inte alls lika besvärad! Några gånger fick jag även så fort hon tog den, ta tillbaka den och liksom "Haha! Jag tog den! Åh, vad fin den är, den här vill du ha va? Åh, jag måste pussa lite på den..!". Sen prova samma igen men låta henne hålla, det gav bättre grepp!

2011-04-03 @ 12:42:04
URL: http://lillamossa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0