Target på avstånd

Idag genomförde vi ett träningspass som jag blev riktigt nöjd med; bra planerat och fokus på bra belöningar istället för många (något jag är dålig på).

Mål: Springa till tasstarget (musmatta) på ca 5-meters avstånd

Förkunskaper:
- Uppskatta lek med leksak
- Trampa på target på nära håll
- Springa till godisskål på ca 5-meters avstånd

Träningen såg ut så här:
1. Lek med fuskpälskrage (som jag tagit lös från en jacka som blev snyggare utan)
2. Ca 6 snabba repetitioner av tramp på target på nära håll med godisbelöning
3. Ca 6 repetitioner av att springa till godisskål. Jag lade ut skålen och ledde Lycke i halsbandet ifrån den och släppte sedan så hon fick springa till den, ett par gånger "tävlade" vi till den för att få upp farten ordentligt på henne.
4. Samma sak med targeten som med godisskål. På första försöket sprang hon med full fart och när hon trampade kastade jag leksaken som belöning. Andra och tredje försöket gick också bra och jag varierade mellan att kasta leksaken och att belöna med godis framme vid targeten. Sedan tvekade hon på ett par skick och då var jag tvungen att få två lyckade skick innan jag kände mig nöjd. Och det blev jag ju som sagt.

Det här ska vi se till att upprepa då och då men det är några praktiska svårigheter som skulle behöva lösas; hur man får musmattan att inte blåsa iväg och hur man får plats med godis, plastskål, stor fuskpälskrage och en musmatta i fickorna :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0