Hundmötesstrategi

Att prata om att träna hundmöten kan ibland kännas lite "infekterat". Många (inklusive jag själv) förknippar det nog med att träna bort något, som aggressiva utfall.

Eftersom min gamla hund i stort sett alltid har varit besvärlig vid hundmöten så vill jag ju förebygga detta med Lycke. Som det är nu när hon ser en hund så stannar hon upp för ett par sekunder, ruschar ut i kopplets fulla längd och ställer sig sedan på bakbenen samtidigt som hon gör en studsande/svansviftande dans. Det kanske inte verkar så farligt men jag ser flera nackdelar med detta. Jag vill ju så småningom om kunna ha min hund lös när vi tränar, går i skogen etc. utan att första impulsen när hon ser en hund ska vara "dit ska jag" och utgångsläget för det är ju inte så bra om hunden får en vana att rusa emot varje hund den ser. Dessutom så tror jag starkt på att ett alltför stort intresse för andra hundar vid kopplade möten leder till frustration hos hunden som från början bara vill leka, men som efterhand kan utveckla sin frustration till aggression.

Vid varje hundmöte har jag alltid försökt att göra något och i olika perioder har jag haft lite olika metoder; locka på henne, klicka och belöna så fort en hund dyker upp (skvallerträning), klicka och belöna när hon tar ögonkontakt, bara ignorera och så vidare.. Utan större framgång.

För någon dag sedan slog det mig att det jag egentligen vill att hon ska göra när hon ser en hund är att behålla kopplet slakt. Så jag bestämde mig för att vid hundmötena klicka för att kopplet var slakt. Att titta på mig istället för hunden verkar inte vara värt godisbitarna men om kopplet är slakt så kan hon se på hunden smatidigt som hon får sitt godis. En win-win-situation hoppas jag på. Hundmötena har alltid känts så röriga för jag har inte haft en tydlig plan men utifrån mitt mål kopplet ska vara slakt har jag även kunnat formulera några fler punkter med vad JAG ska göra när jag ser att vi kommer möta en hund:

1. Direkt ta ut ett avstånd så att vi kan passera hunden utan att jag behöver börja hala in kopplet eller liknande.
2. Ta upp en liten näve godis ur fickan (jag brukar ha med mig torrfoder och frolic)
3. När Lycke har upptäckt hunden klickar jag och ger godiset när kopplet är slakt, behövs det så står vi stilla tills den andra hunden passerat.

Det geniala med den här planen är inte att den kommer fungera, för det vet jag inte ännu, men det känns otroligt mycket lättare och roligare att träna hundmöten nu när jag vet exakt vad jag behöver göra. Och jag tycker mig se lite framsteg. Ska fortsätta och se hur det går:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0