Träningsstatus

Buren- Rusar fint in, lägger sig och ligger snyggt kvar. Det går åt rätt håll, bara att fortsätta utöka tid, störningar och träna på stängd dörr.

Sitt,  ögonkontakt, varsågod och doggie-zen- En blandning av alltihop tränas på vid servering av måltider. Numera sitter hon alltså, tar ögonkontakt och sitter kvar i väntan på ett varsågod. Tränar även spontana sitt i andra situationer och säger varsågod när hon är på väg mot en leksak för att få in fart i ordet.

Ligg- Har börjat träna med mig sittandes på golvet med godis och klicker och det går ju men hon greppar det inte lika fort som med sitt. Det vill säga att även fast hon fått klick och godis för att ha lagt sig en gång så testar hon några andra grejer först innan hon provar att lägga sig igen. När hon börjat bli säkrare har jag tänkt byta till att belöna med leksak för snabbare lägganden. Förhoppningsvis kasta sig i backen á la Dilba i toppform.

Inkallning- Fungerar jättebra när hon inte är upptagen eller när hon redan är på väg till mig, då ökar stegen så fort hon hör sitt namn. Det fungerar också förvånande bra när hon tittar på något, t ex människor eller en katt men svårast är det när hon nosar i marken. Fortsatt, fortsatt träning med lite planerad doggie-zen träning (lämna det du håller håller på med så får du en mycket bättre grej hos mig och kanske du till och med får fortsätta sen). Mer, mer, mer träning, vill ha superinkallningar!

Följa efter- Vi har tränat på att hon ska följa efter när jag backar och hon belönas för pigg attityd, ögonkontakt och käckt trav. Behöver träna mer men ska sedan uttöka kriterierna till att hon ska söka upp min vänstra sida (fortfarande när jag går baklänges).

Lek- Ibland leker hon så jag bli tårögd; kampar glatt och tvärvänder tillbaka till mig när jag kastat en leksak. Men inte alltid, ibland leker hon hellre själv eller inte alls.



Vad gör vi mer för skoj då? Jo just det, inte bita sniglar. Har tränat på tomma skal att hon får godis om hon inte tar det fast jag viftar med det, kastar det o.s.v. Det gick bra men i skarpt läge har vi en lång bit kvar.. Och på grund av allt regn finns det sniglar ÖVERALLT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0