Burträning



Här kommer en film på när jag tränar Lycke att gå in i sin bur och stanna kvar där. Vi har tränat några gånger förut genom att jag belönat för små steg i rätt riktning, först för att hon tittar mot buren, sedan för att hon lägger tyngden inåt, sätter en tass in i den o.s.v. Ligg har vi egentligen inte tränat på tidigare men det tycks komma ganska naturligt för henne i buren och jag "matar" ner henne i den positionen, att hon verkar ha lust att lägga ner huvudet tycker jag är väldigt positivt. Inlärningen är väldigt inspirerad av den här artikeln men jag har tagit till ytterligare några knep för att få henne att uppskatta buren mer:

Servera mat i buren
Placera leksaker och matkulor i buren när hon inte ser
Kasta in leksaker i buren när vi leker
Berömma/belöna när hon spontant går in i buren
Slutat ha henne i buren under natten
Bara släppa ut henne när hon är lugn om jag väl har stängt in henne där

Med relativt lite träning har hon faktiskt börjat gå in i buren mer och mer av sig självt, ibland för att pyssla med en leksak och ibland för att sova. Efter mycket mer träning hoppas jag att buren kommer bli en plats som hon gärna går in i och gärna stannar kvar i trots störningar runt omkring, för det tycker jag vore mycket användbart i många lägen.

Kommentarer
Postat av: Lina

Så söta ni är! Längtar tills jag får träffa er båda!

2010-07-26 @ 15:03:24
URL: http://linaseverinalarsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag längtar efter dig också, Lycke med, hon vet bara inte om det ännu:P

2010-07-26 @ 15:33:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0