Sikte mot tiorna

Vi ger oss på lydnadsettan en gång till om två veckor. I ärlighetens namn så är jag inte så motiverad för att träna på ettans moment, hon har ju gjort tre bra tävlingar och en med resultat som jag var riktigt nöjd med. Men nu är vi ändå anmälda och någonstans i mig finns det en liten perfektionit som säger att jag tror att vi kan åstadkomma ändå lite bättre resultat.. och det är det som driver mig just nu.

Det vi ska jobba på med momenten är:

Platsliggning
- Trygghet och tålamod
För att uppnå detta har jag tänkt backa lite i träningen och köra lite kortare avstånd, tid och mer belöningar, för att sedan köra mer variation i hur länge hon får ligga. På tävling har hon ju sett sig ganska mycket omkring, flyttat på framtassar, rullat över på höften osv. och eftersom det främs dyker upp på tävling så tror jag att det har med osäkerhet att göra. Inför nästa år ska jag nog lära in hakan i backen men det hinner vi inte me dpå två veckor..

Tandvisning
- Uppgiftstänk
Fortsätta träna på handtarget och få in rutiner så att hon tänker på sin uppgift även på tävling

Linförighet
- Bättre rörelser i svängar
- Position i språngmarsch
- Snabba och raka halter

Läggande
- Tempo och skilja på ställande
Vi har hittat en teknik som får läggandena att bli något snabbare och den ska vi jobba vidare på

Inkallning
- Ingångar
Tanken är att vi ska träna mycket allmänt på ingångar för att även förbättra halter, svängar och starten på momenten och det ska nog hjälpa även i inkallningen

Ställande
- Skilja på läggande

Apportering
- Framförallt gripanden och inte nöta för mycket på själva hållandet, hon verkar göra bättre framsteg om vi inte tränar för mycket på full tid.

Hopp över hinder
- Gå fot fram mot hindret
På två tävlingar har hon börjat nosa precis framför hopphindret vilket säkert kan bero på att hon blivit trött. Men jag tror även att själva grejen att gå fram mot hindret utan att få hoppa sätter henne lite i konflikt och när det kombineras med trötthet så börjar hon att nosa i backen istället. Så belöningar och träning på fotgående kring hopphinder.

Helhet/övrigt
- Störningsträning
- Göra ingångar i olika tempon och från olika vinklar
- Fortsätta med belöningsritualen
- Träna mer tävlingslikt under nästa vecka

Kommentarer
Postat av: Wheaten Barbro

Härligt att ni siktar mot tior. Önskar att jag oxå hade lite av den drivkraften nu. Jag tittade efter Lycke på SWTK´s resultat sida men hittade inte henne där. Du är väl medlem i SWTK ? Du som både ställer och tävlar lydnad får då lämna in resultat i Allround tävlingen. Och naturligt vis måste era lydnadsresultat oxå rapporteras in. Ju fler hundar på listorna desto roligare.



Lycka till från Oss.

2011-11-22 @ 22:06:26
URL: http://wheatenbarbrosblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0