Fjärrkontroll

Satte mig och och testade ligg-stå-skiften med Lycke. Första godisnäven ville hon gärna flytta fram bakbenen lite, andra godisnäven började hon få till det och tredje filmade jag. För det första är det super att träna på randig matta. Hur jag fick henne att lägga sig utan att flytta framtassarna beror nog främst på hennes naturliga begåvning men kanske lite på att jag höll godishanden lågt och belönade några gånger när hon började vika sig bakåt innan hon väl landat (utebliven belöning en gång efter felaktigt läggande).

Ställanden från ligg har hon länge gjort med fin teknik självmant när jag säger "varsågod" vilket betyder att hon får bryta sin position i liggande och ta godis från min hand. I skiftena mellan stå-ligg-stå vill jag ha alla tassar stilla och att hunden ska gunga sig fram mellan positionerna och jag tror att vi kommer att komma långt bara genom att nöta detta eftersom hon naturligt utför rörelsen så med smarta belöningsplaceringar.

Till skillnad från de andra skiftena i fjärrdirigeringen (jag börjar träna de olika skiftena i par) vill jag här ha en lite lugnare känsla, med risken för långsammare rörelser. I ställandena från ligg tycker jag redan att hon har bra tempo och läggandena får gärna vara lite långsamma i alla fall till en början eftersom det uppenbarligen inte är den här tekniken hon själv skulle välja för att få läggandena så snabba som möjligt. En annan fara är att hon lägger sig så att hon blir för lång i kroppen så att hon därmed skulle få svårt att sätta sig upp på ett snärtigt sätt. Bäst att studera det ganska tidigt.

Skiftena på slutet ser ut som jag vill ha dem. I början får jag för mig att byta ut "varsågod" till "stå" vilket är dumt att av två anledningar; 1, kommandot ska inte vara "stå" 2, varför krångla när man filmar.



Mina kommanoord för fjärren tänker jag mig ska vara:

Sitt från ligg: SITT
Ligg från sitt: LIGG
Sitt från stå: BACK
Stå från sitt: STOPP
Ligg från stå: FÄLL
Stå från ligg: VA

Handsignalerna måste jag träna mer på framför spegeln..

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej! Kul att se, vad fin hon är och vilken bra början! :)



Nu jävlar ska vi göra bort LK1 så vi kan börja med något roligare!

2012-02-19 @ 21:39:51
URL: http://lillamossa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0