Andrapris



Igår tävlade vi i lydnadsklass 1 för andra gången, den här gången på Knivsta BK. Under veckan hade ställandet strulat och under uppvärmningen kändes hon inte riktigt taggad. Ställandet var det som ställde till det, en nolla på det på grund av att hon la sig ner, men hon taggade till ute på planen och kämpade på jättebra. Hon tappade fokus ibland och var då svår att bryta men hon stack i alla fall inte iväg och där emellan hade hon jättefin kontakt.

151,5 poäng och ett andrapris blev det igen med en 9:e placering av 21 hundar. Att Lycke skulle hålla ihop så bra under tävling skulle jag haft väldigt svårt att tro på för bara några månader sen men nu har hon gjort det på två tävlingar, jag hoppas att det fortsätter hålla i sig. Att nolla moment och missa förstapris är surt men vi får helt enkelt träna mer och bättre. Domaren sa efteråt att det såg riktigt trevligt ut (med tillägg av "faktiskt") och sånt är alltid kul att höra.

Här är betygen med kommentarer:

Platsliggning, betyg 9
Domarens kommentarer: flyttar om tass 
Mina kommentarer: Hon kändes inte riktigt med i början och stördes av någon motor som lät bakom hundarna, därför blev nog känslan inte riktigt rätt och fifflade lite med framtassarna. Dessutom satte hon sig upp först på mitt andra kopmmando men det missade nog domaren.

Tandvisning, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Den här domaren gav inte avdrag för att hon hoppade, men hon satte sig igen och satt fint.

Linförighet, betyg 7,5
Domarens kommentarer: Sned sättande, släpper position
Mina kommentarer: Positionen var svajig och halterna var snea och långsamma, men attityd och kontakt hade hon och på filmen tycker jag ändå att det ser rätt bra ut :) Och tre nysningar hann hon nog också med.

Läggande, betyg 9,5
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Domaren gav ingen kommentar på vad han drog för (grr) men jag själv var nöjd.

Inkallande, betyg 9,5
Domarens kommentarer: Avslut
Mina kommentarer: Hon gör en studsig ingång men hoppar inte på mig, jag hade uppskattat en lite tydligare kommentar.

Ställande, betyg 0
Domarens kommentarer: lägger sig ner
Mina kommentarer: Har inte mycket att tillägga, dessutom var hon svår att få kontakt med innan momentet så jag drog lite i halsbandet vilket kostade 3 poäng på helheten

Apportering, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Tjoho, jag fick välja minsta apporten och tävlingsledaren räknade extremt snabbt till fem sekunder, men vi har ju tränat under veckan också ;)

Hopp över hinder, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Hon kan alltså hoppa på tävling också

Helhetsintryck, betyg 7,5
Domarens kommentarer: Tar i halsband
Mina kommentarer: Jag trodde att han drog för att jag busade rätt mycket med henne mellan momenten, att jag hade råkat ta henne i halsbandet tänkte jag inte ens på. Förutom att hon slarvar och tappar fokus ibland så var hon riktigt rolig att ha med sig på planen. Fin attityd, mestadels bra transporter och hon tog mina tävlingsmässiga belöningar jättebra (låter henne hoppa på mig och bråka lite med händerna)!


Nästa tävling är på söndag på hemmaplan! Att skilja på ställande och läggande ska självklart nötas men jag är sugen på att få till en riktigt fin linförighet, jag tror att det finns potential för det om vi ligger i lite. Framförallt är jag sugen på ett förstapris och en Lycke som fortsätter visa att hon också vill!

Kommentarer
Postat av: Sara

GRATTIS till fina poäng och framför allt till den fantastiska tian på apporten!!!

2011-11-07 @ 20:08:30
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/
Postat av: Wheaten Barbro

Ser ju jätte fint ut.

Blir lite avundsjuk på den fina attityden.

2011-11-13 @ 21:33:15
URL: http://wheatenbarbrosblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0