Träningstävlingen

Det hade kunnat gå bättre. Men som jag skrev igår så var det inte prestationen som var det viktiga utan att sköta mina uppgifter och det tycker jag att jag gjorde. Vi testade att värma upp genom att först mingla runt bland de andra hundarna och belöna spontan kontakt, därefter träna lite fotgående med massa lek och bra belöning och därefter blöta ner Lycke lite och binda upp henne en stund i skuggan. Jag tycker att jag agerade som på träning, jag belönade med kvalitet (leverpastej, bästa leksaken) och jag höll humöret uppe, det vill säga skrattade när hon gjorde tokigheter.

Poängen blev så här (vi deltog bara i följande moment):

Tandvisning, 9 p, lek
Läggande, 8,5 p, släpper i framföringen, bra läggande, DK sitt
Hopp över hinder, 7,5 p, kraftigt islag
Helhetsintryck, 7 p

Transporten in på plan var helt utan kontakt, framme vid startpunkten var Lycke helt fokuserad på en familj som passerade. När jag väl fått kontakt med henne gick momentet läggande rätt bra fram tills att hon skulle sättas upp då hon inte satte sig på mitt första kommando, något som så gott som aldrig hänt tidigare. Efter momentet sticker hon iväg två meter till en lukt, lyssnar inte på inkallningssignal och får hämtas i halsbandet. Hon går i alla fall fot några meter fram till hopphindret och sköter det momentet perfekt förutom att hon slår i kraftigt i hindret, vilket hon gjort max en gång tidigare och då var det ändå på samma höjd som på träning. Av någon anledning tilldelades vi ändå en sjua i helhetsintryck. Belöning fick hon efter varje moment.

Hennes uppförande känns inte särskilt chockerande i och med att hon var lika konstig när vi tränade igår. Och det konstigaste av allt är att hon inte har velat äta sin mat senaste dagarna vilket definitivt aldrig har hänt tidigare. Något verkar alltså vara på tok och jag hoppas att det är något övergående.

Poängmässigt ser det trots allt inte så tokigt ut och jag är nöjd med att hon ändå gjorde så pass bra ifrån sig trots att hon var så låg. Av protokollet att döma så verkar jag i alla fall inte ha en massa dubbelkommandon för mig som jag inte vet om. Men jag är den förste att erkänna att vi har en bra bit kvar innan riktigt tävling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0