MH och bruks

Dagen började med en tur till UBK för att agera publik åt mentalbeskrivningen som de anordnade. Tobias följde med mig och till hans stora förtjusning var båda hundarna som vi hann kolla på av rasen staffordshire bullterrier.
Jag hade aldrig sett en mentalbeskrivning på riktigt förut och även om jag har läst och sett videoklipp på hur det ska gå till så fick jag en mycket bättre förståelse för vad hundarna utsätts för när jag fick se det i verkligheten.
Skotten på slutet lät mycket högre än vad jag hade trott (jag var mindre skottfast än hunden som fick en etta) medans retningarna på jakten och "lustiga gubben" var mycket mindre än vad jag tidigare sett framför mig.

Andra hunden vi tittade på fick bryta vid spökena eftersom den tyckte det var väldigt obehagligt, så pass mycket att den "gjorde i byxan". Det var tråkigt att se men desto roligare att se den första hunden som var stencool och betedde sig som att den inte ens hörde skotten.

Eftermiddagen inleddes med avslutning på allmänlydnadskursen som jag varit hjälpinstruktör på, i sann SBK-anda skedde denna avslutning förstås i skogen med diverse bruksaktiviteter.

Tre av hundarna var vana spårare och resterande tre hade aldrig provat på spår tidigare. De rutinerande hundarna utmanades med nya spårläggare och skötte sina utmaningar galant, de missar de gjorde redde de ut själva. Nybörjarna fick gå varsitt kortare spår med belöning på slutet och snett spårupptag. Ingen av hundarna tog upp spåret direkt men det syntes tydligt när de väl hade fått upp det. Främsta läxan för dagen var att lita på hundarna, vid varje spår var det hundarna som hittade sina belöningar fast ägarna var helt fel ute, till och med nybörjarhundarna visade tydligt vart spåret gick när de väl hittat det.

Två timmar senare begav sig ett par deltagare hemåt medan de flesta stannade kvar för ett par enkla sökövningar. Hundarna fick göra tre skick var efter två figuranter på var sida om stigen, med syn- eller ljudretning efter behov. Här fick Lycke även vara med, att springa efter människor i skogen tyckte hon var kul och fort sprang hon men att förstå att det gick ut på att använda näsan också hann vi inte riktigt till.

Nu är klockan sent och jag har ännu inte fått i mig middag. Dagen har varit jättehärlig och jag är riktigt nyfiken på hur Lycke skulle bete sig på ett MH och mer motiverad till att jobba mer i skogen med henne!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0