Agilitykurs

Igår var vi på andrá tillfället av agilitykursen som vi går. Nu när vi har fått börja träna på hinder så förstår jag lite bättre varför folk håller på med den sporten;)
Det vi gjorde igår var att påbörja inlärning av ett kontaktfältsbeteende, dvs. två tassar på och två av. Vi tränade på en kort planka med små sandsäckar under och jag tror inte att Lycke förstod så mycket men jag ska försöka att träna vidare på det hemma.
Vi fick också börja träna på gungbrädan i två olika övningar. Först var brädan uppställd med ett hinderstöd under så att den inte kunde vippa ner och vi tränade hundarna på att springa längst ut på brädan och stå där och äta godis. Jag blev åter igen förvånad över hur tidigt Lycke får upp farten och viljan att självständigt springa till hindret. Likadant var det på förra tillfället då hon gärna sprang iväg till tunneln av sig själv och igår sprang hon förbi två hinderstöd och hela vägen ut på gungbrädan, några meter alltså.
Det vi också gjorde med gungbrädan var att placera hunden på den delen av brädan som låg mot marken med hundens nos åt det nedsluttande hållet. Där belönades hunden för att stå kvar fast hjälpinstruktören höjer och sänker brädan långsamt uppåt och neråt några centimeter. 4 gånger av 5 brydde sig inte Lycke det minsta men vissa gånger hoppade hon av precis nr brädan slog i marken så lite obehagligt verkade hon tycka att det var.

I övrigt så är hon väldigt orädd men har dessvärre lite dålig koll på sina tassar så hon ska få träna lite extra på kropsskontroll. Idag hittade vi ett litet område i skogen med en massa stockar som hon fick balansera på, till och med en som gungade åt sidorna lite lagom, värt några återbesök.

Idag hade jag sett fram emot första lediga kvällen på länge men jag ska istället åka till UBK för att få Lyckes mankhöjd mätt av en agilitydomare som skulle vara där och träna. Jag tippar på att Lycke är ca 44 cm hög, alltså en alldeles lagom wheatenfröken men dessvärre precis för stor så att hon måste tävla i large-klass. Eftersom vi ändå ska dit så blir det lite lydnad på klubbens onsdagsträning, sen blir det soffan och kanal 5 resten av kvällen:)

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Intressant blogg! Det märks att du gillar att blogga!

2011-07-20 @ 02:55:44
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0