Myrsteg med apporteringen

Jag har en svag misstanke om att det börjar lossna för oss med apporteringen. Vi började ju starkt för några månader sen och hon lärde sig tidigt att gripa snabbt och hålla emot hårt, när jag gav motsånd i apporten. Dessvärre lade jag nog för mycket fokus på just hålla-emot-när-jag-drar biten och det blev helt hopplöst att försöka få henne att hålla fast när hon inte kände motstånd i apporten, då blev det omtag och tugg eller så släppte hon den i backen.

Vi tog uppehåll med apporteringsträningen i minst en månad och när vi satte igång igen bytte jag ut den ihoprullade tidningen till ett mindre tuggvänligt föremål, salladsbestick i metall. Jag upplever det som att hon tänker mer när vi kör med metall, kanske för att föremålet inte är lika intressant i sig och nu belönar jag med fokus på att hon ska hålla ett fast grepp med tänderna fast jag inte drar i apporten. Jag håller fortfarande i apporten (besticket) med händerna men nu klarar hon av att hålla i några sekunder utan tugg fast jag bara håller i ett löst grepp och om jag drar till i apporten så fortsätter hon att hålla emot. Kriteriet vi är på nu är att hon ska hålla emot fast jag flyttar och trummar med fingrarna lite lätt, framgångarna sker med myrsteg men det går framåt!

För övrigt så verkar Lycke lite hängig, det kan ju bero på löpet men hon är lite rinnig ur nos och ögon. Aptiten är det inget fel på och hon hänger med på allt, bara inte med samma intensitet, så det är nog ingen större fara men närmsta dagarna blir nog rätt lugna. Det passar ju bra när jag själv också dras med världens envisaste förkylning och har världens största tenta att plugga till.

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh vad roligt för er att det går så framåt med apporteringen. Jag börjar nästan ge upp hoppet här. Det känns helt ouppnåeligt att vi någonsin skulle få till det. Just som det känns som att det lossnar så försvinner det. Nu har han börjat att både låta (typ kamp-gurgel) när jag ger motstånd i apporten, samt att tugga så fort jag släpper det minsta. Tugg och släpp, det är vår apportering. Sorg!



Strålande idé med besticket, minns nu att Niina pratade om det. Hade inte tänkt på det alls med supersmart att köra med något som inte bjuder till tugg och lek på samma sätt.



Vi får kämpa vidare...

2011-03-14 @ 21:31:40
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0