Fast i apporteringen

Nu behöver jag all hjälp jag kan få.

Apporteringen går inte framåt. Som jag skrev tidigare så började det gå framåt när jag började träna med metallbestick och det gjorde det ändå tills jag råkade tappa den i backen och då blev den jätteäcklig. Istället för att höja värdet på besticket igen så valde jag att fortsätta med träningen med ett annat föremål, helt enkelt eftersom jag inte ville lägga ner tid på det.
I det läget vi är nu så griper hon apporten om jag backar bakåt om jag håller i den eller om jag står stilla och håller i den. Hon håller löst (men håller emot om jag drar) och om jag släpper apporten med mina händer så spottar hon ut den. Om jag ger apporten när hon sitter ner så vänder hon ofta bort huvudet fast hon verkar tycka att den är rolig annars. På det här stadiet har vi varit jättelänge.
Jag tycker inte att apporteringen är något vi borde ha problem med eftersom hon jättegärna pysslar med och bär på föremål annars och så har vi ju självklart bara tränat med positiva metoder. Jag har funderat på att ta tillvara mer på hennes egna föremålsintresse och ett tag bara träna på att plocka upp och bära saker, utan så mycket fokus på att hon ska hålla när hon är still och utan att tugga.

Vad har ni för apporteringsknep?


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vi gick igenom det på tävlingslydnadskursen förra veckan. Nyckeln, enligt instruktören, är att alltid anpassa värdet på apporten. Dvs, har man en hund som tuggar eller "vill ha själv", ska man försöka dämpa apportens värde genom att t ex lägga godis på marken som hunden får ta när den hållit apporten. Har man en hund som INTE vill apportera, får man försöka höja värdet på apporten. Blås på den, pussa på den, prata glatt till den, vänd dig om när hunden försöker se på den... Värdet kan variera bara inom varje träningspass, då måste man förändra det snabbt! Min hund är som din, ungefär. Jag har märkt att hon är jättekänslig för att känna sig pressad i situationen. Så fort hon känner att jag verkligen förväntar mig att hon tar den (och kanske till och med utstrålar lite irritation) så GÅR det inte.

Ett annat knep var att jobba med den i rörelse, att hon ska gå fot (förslagsvis baklängsmarch) med apporten i munnen för att fokusera på något annat, och sen skala ner momentet till bara "starten".

2011-03-27 @ 14:48:33
URL: http://lillamossa.blogspot.com
Postat av: Johanna

Samma här, min hund är inte särskilt känslig/vek i andra sammanhang, men apporteringen har blivit jättejobbig! Detta trots att hon, som din, gärna bär på saker annars. Har du provat lägga godis på marken som hon får ta direkt när du tagit apporten? Så att hon sitter och tänker "Snart får jag, snart får jag..." och inte "Usch vad äckligt det känns mellan tänderna" :)

Hon fick ett hedersomnämnade i kategorin, men blev inte årets bragdhund. Troligen var de lite oense i juryn! :)

2011-03-27 @ 16:08:26
Postat av: Hanna & hundarna

Apportering kan vara riktigt knepigt. Jag började på samma sätt som dig att backa och hålla i apporten med Hugo, samtidigt så släppte jag den även då och då snabba stunder i början och belönade längre och längre stunder. I och med detta fick vi problemet att han inte kunde plocka upp den själv. Så då förde jag apporten gradvis neråt mot golvet samtidigt som jag höll i den. När den sen låg på marken hade jag den först på kanten och höll i den sen la jag den och höll i den sen låtsades jag hålla i den och så vidare... Säg till om du inte förstår hur jag menar, då kan jag försöka mig på att filma som jag gjort.

Annars kan man kanske prova att "börja om" med gripandet, dvs att du håller i den och belönar för minsta lilla framsteg tills hon har den i munnen samtidigt som du släpper den mer och mer. Tror att du kan ha ganska snabb progression på det eftersom hon kan gripa den och så när du håller i den. Ja, jag vet inte. Svårt att försöka hjälpa såhär när man sett situationen. Vad jag märkt på Hugo är i alla fall att apportpassen får vara korta och intensiva för annars börjar han också vända på huvudet och är som inte riktigt bekväm med situationen... Hoppas du kan ha fått nåt tips i alla fall. :)

2011-03-27 @ 19:43:17
URL: http://athela.se
Postat av: Johanna m Mossa

Det här! http://www.expressen.se/husdjur/1.2068106/hjaltehunden-mossa-fann-saknad-86-aring

2011-03-27 @ 21:37:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0