En matfråga

Lycke har tidigare alltid slukat allt som erbjudits och måltiderna har varit dagens höjdpunkt. Nu är det ofta som hon lämnar maten och tar inte emot det lika bra som belöning heller. Det tycker jag är väldigt tråkigt eftersom hon har belönats till största delen med torrfoder och för att det har varit ett av hennes största glädjeämnen i livet. Självklart håller jag koll på hennes allmäntillstånd så att det inte är för att hon mår dåligt men nu är frågan vad jag ska göra just nu.

Ska jag acceptera att hon inte kommer ha lika bra aptit som när hon var valp och att det är få hundar som jobbar för torrfoder?
Eller ska jag bli mer restriktiv med fodret och bara dela ut det som belöningar i vardag och träning för att höja värdet på det?

Jag är mest inne på det andra alternativet eftersom det är väldigt praktiskt ur näringssynpunkt om hunden tränas på torrfoder. Om jag bara skulle belöna med annat så måste hon ju ändå få sig sitt fullfoder och då kommer ju inte heller godsakerna att vara lika attraktiva (hungriga hundra äter ju bättre). Däremot så känns det lite taskigt att inte ge henne i skål eftersom hon, i alla fall till en början, inte kommer vilja ha hela dagsransonen som belöning heller. Men om hon ändå inte äter när hon får ur sin skål...

Hur gör ni andra träningsglada med maten?

(Byta foder är inte aktuellt ur ekonomisk synpunkt)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Nu äter min hund alldeles för lite och är rätt spinkig, men jag svarar hypotetiskt :) Din hund verkar aktiveras så pass mycket att övervikt inte är något överhängande bekymmer. Jag hade hittat ett riktigt bra träningsgodis och tränat med det. Vet du att du ska träna klockan 10, ge lite mindre (eller ingen) frukost. Tränar du på kvällen kan du ju minska lite på middagen. Aptiten går ofta i vågor.

2011-06-15 @ 18:12:37
URL: http://lillamossa.blogspot.com
Postat av: Jo

Så länge jag bara hade Rally hos mig här i Uppsala så fick hon i princip aldrig mat ur skål, allt hon fick i sig hade hon arbetat för. Jag mätte upp hennes mat på morgonen och tränade upp det under dagen. Var det något kvar på kvällen så fick hon det ur en skål. Tog maten slut under dagen var det oftast för att vi varit extra aktiva, i så fall fick hon mer än vad hon skulle.



Jag tycker att detta system är helt optimalt. Dock har jag varit tvungen att modifiera det lite eftersom det är svårare att dosera exakt när man har två hundar som behöver belönas olika ofta. Lösningen har varit att ge dem frukost i form av hälften av Rejsas dagsgiva och kanske en fjärdedel av Rallys. Resten tränar jag i dem under dagen och även här gäller att eventuella rester kan serveras ur skål på kvällen.



Om de har testat att matvägra så har jag mycket demonstrativt gett maten/godbiten till någon av de andra hundarna och riktat all min uppmärksamhet mot den. Detta är såklart tråkigt i stunden men har gett strålande resultat.

2011-06-15 @ 23:46:23
URL: http://rejsarally.wordpress.com
Postat av: Johanna

Min hund skulle skratta ihjäl sig om jag försökte belöna henne med torrfoder ;)

2011-06-16 @ 07:52:16
URL: http://lillamossa.blogspot.com
Postat av: Hanna

Hur bra dom äter brukar variera väldeliga mycket. Cajsa är en periodare som kan äta bra rätt länge för att sen matvägra ett längre tag och så börja om och äta igen. Alice var likadan tills kastreringen och nu äter hon alla mål. Hugo har aldrig matvägrat under sina dryga 2år. Blixten han gör lite som han vill och äter ibland och ibland inte.



Jag använder aldrig foder som belöning åt dom av den anledningen att jag inte får fram den intensitet/glöd jag vill med den. Det är ju något dom äter varje dag = tråkigt godis. Har aldrig haft problem med att dom ätit precis innan träning heller. Men då har jag ju å andra sidan tre hundar som är otroligt snåla efter korv/köttbullar m.m. och den tredje tackar inte nej till lek så det är hans stora höjare.



Du får nog prova dig fram och se vad som passar dig och Lycke bäst. :)

2011-06-16 @ 17:53:02
URL: http://athela.se
Postat av: Jo

Det där med belöningstillfällen tycker jag sällan är ett problem, t ex väljer jag ibland att jackpottbelöna en riktigt bra inkallning med en hel näve torrfoder eller ge fem bitar efter varandra för ett fint hundmöte.



Om det ändå blir mer mat i skålen än på promenaden så funkar det ofta bra att låta hunden näsarbeta till sig godis: släng ut resterna i blåbärsriset och låt hunden nosa rätt på det helt enkelt. Som bonus så brukar hundarna skritta när de letar godis, så det blir finfin styrketräning på samma gång :)

2011-06-16 @ 20:35:54
URL: http://rejsarally.wordpress.com
Postat av: Elin

Tack för att ni delar med er av råd och erfarenheter:)

2011-06-17 @ 08:18:09
URL: http://wheatenavrning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0