Hopp-stå!

Till ställande under gång har jag börjat lära in ett så kallat hopp-stå. Hunden ska alltså göra ett litet skutt uppåt med framtassarna får att sedan frysa i ett stående. Jag har aldrig sett det i verkligheten men på youtube och diverse bloggar verkar det förekomma och ser snyggt ut, men framförallt så tycker jag att ett slätt stannande i stå känns så luddigt och svårt att träna på. Under förra veckan skedde ett litet genombrott men för att gå vidare behöver jag en plan, för det är fortfarande många delar i det som behöver förfinas och jag har en förmåga att träna på alla saker på en gång vilket sällan bli lyckat.

Hur vill jag att beteendet ska se ut?
Vid kommandot "stopp" (stå+hopp=stopp) under fotgående ska Lycke göra ett litet hopp uppåt med framtassarna för att sedan bli kvar i den positionen de landar i när jag rör mig tio meter bort, stå stilla fem sekunder och stå kvar när jag går tillbaka och ställer mig vid sidan av henne. I själva momentet ställande under gång ingår några fler delar, men jag börjar med dessa.

Hur har jag hittills tränat?
Genom att belönat när Lycke hoppat upp på mig under lek har jag "förminskat" det beteendet till ett lätt skutt med framtassarna när hon står framför mig. Efter ett hopp-stå har jag gett belöning och sedan, direkt efter, belönat stadga i det när jag står kvar framför, när jag rört mig bort, när jag rör mig in till hennes sida. Sedan har jag väntat allt längre med att belöna efter hoppet, dvs att hon först har behövt göra ett hopp-stå, stå i kvar i ett par sekunder och sedan fått belöning, jag har även utökat till att hon ska göra hopp-stå, stå kvar när jag rör mig bakåt och sedan få belöning. Jag har även lagt på signalen "stopp".

Hur ser beteendet ut i dagsläget?
Hon kan göra frivilliga "stopp" framför mig och har viss förståelse för signalen. Hon kan göra ett hopp-stå och sedan stå kvar när jag rör mig ett par steg bakåt innan belöning. Efter en belöning kan hon står kvar i ca 3 sekunder, med mig ca 3 meter bort och stå kvar ca 1 sek när jag har ställt mig vid sidan.

Hur ska den fortsatta träningen se ut?
Delar att träna separat på:
- Säkrare signalförståelse
- Stå kvar när jag backar 10 meter bort
- Stå kvar när jag vänder ryggen till och går tio meter bort
- Stå kvar i fem sekunder
1m bort, 3m bort, 5m bort, 10 m bort
- Stå kvar när jag går in och ställer mig vid hennes sida
- Stå kvar i 3 sekunder när jag står vid hennes sida
- Frivilligt hopp-stå i backaövning
- Utföra hopp-stå under backaövning på signal
- Frivilligt hopp-stå i stillastående vid sidan
- Utföra hopp-stå stillastående vid sidan på signal
- Frivilligt hopp-stå vid gående vid sidan
- Utföra hopp-stå vid gående vid sidan på signal

Fler och mindre delar ger snabbare framsteg, hoppas på det i alla fall:) Här är en film på när vi tränar att hon ska stå kvar när jag backar direkt efter hoppet. Och notera, numera skriver jag inte i valpträningskategorin, hon har blivit stor nog för en lydnadskategori tycker jag!


Kommentarer
Postat av: Hanna & hundarna

Vad fint det ser ut! Hon verkar ha ett stabilt stå kvar när du går ifrån. :) Den biten missade jag med Hugo så jag fick det lite besvärligare när vi skulle börja med stadgan...

2011-01-20 @ 19:01:32
URL: http://athela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0