Träning på VMF

Igår var Lycke och jag på träning som veterinärkåren håller i varje tisdag, bra komplement till agilitykursen som vi går på varannan tisdag.
Temat var inkallning och jag ville prova på att lägga ihop galopp till mig med en ingång men framförallt så var målet för dagen att få Lycke att leka dragkamp mitt bland alla hundar.
Lycke är ju väldigt intresserad av andra hundar och under det här året har vi bara haft ett träningstillfälle med sådana störningar. Det gick ändå över förväntan och hon kopplade direkt ihop situationen med träning. Under passivitet testar hon lite beteenden som att ligga, ta ögonkontakt, sitta i utgångsställning osv. men är i huvudsak lugn. Någon gång emellanåt gör hon ett ryck mot någon annan hund som stoppas upp av kopplet så hon är inte riktigt pålitlig, för skulle hon nå fram så skulle det vara väldigt svårt att avbryta henne. Under arbete hade hon stort fokus och engagemang och gjorde det hon skulle utan att vilja sticka till någon hund.
Men framförallt så lekte hon, varje gång jag erbjöd henne och när hon vann leksaken kom hon glatt tillbaka med den för fortsatt lek. Under slutet av förra året fick jag henne inte att leka en enda gång bland andra hundar så det känns som ett genombrott.
Själva inkallningsträningen gick också bra, först fick en medhjälpare hålla i Lycke när jag gick iväg ochsedan släppa när jag hade vänt upp mot henne. Lycke kom med full fart men var lite tveksam över om hon verkligen fick sticka iväg utan ett varsågod eller nåt. Sedan tog vi en paus, tränade mycket ingångar och gjorde samma sak igen. Men istället för att belöna galoppen stod jag bara still och då brakade hon in i mina knän innan hon satte sig i utgångsställning. Det var ingen våldsam brak men det ser ju inte riktigt okej ut, jag tror att det är något som kan försvinna i och med att hon blir mer inställd på att göra en ingång, annars har jag något att bita i.
Nu längtar jag till våren för att kunna träna mycket mer bland störningar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0