Släpp kontrollen lös



Nu har jag läst ut min "julklapp"; boken "Släpp kontrollen lös- trygghet och självkontroll för din hund" av amerikanske författaren Leslie McDevitt. Den fångade mitt intresse eftersom den har en metod som bland annat riktar sig till tränare med hundar som inte klara av att arbeta okopplade kring andra hundar.

Boken var lite flummig, lite amerikansk, lite rörig och övningarna var lite omständiga. Den är utformad som en kursplan där SKL(släpp kontrollen lös)- metoden tillämpas. Jag kommer inte följa varje övning till punkt och pricka eftersom många av övningarna kräver en väldigt välkontrollerad kurssituation och vissa kändes som sagt lite omständiga. Dessutom kändes den främst riktad till hundar som bli osäkra/reaktiva mot andra hundar och man kan nog till stor del träna på samma sätt även om man har en hund som är väldigt intresserad av andra hundar men vissa saker kändes inte riktigt anpassade för hundar som verkligen vill fram till andra hundar. Men det fanns några russin att plocka ur kakan.

Många av koncepten känns igen, såsom skvallerträning, premacks princip m.m. men som författaren har utvecklat till olika praktiska övningar. Att sätta ett kommando på att skvallra på andra hundar kanske jag kommer att göra, det tror jag dels skulle kunna fungera som en sorts belöning och jag hoppas att det kan ha positiva effekter om hon skulle lära sig att titta på andra hundar som ett trick istället för av fascination. En sak som boken tog upp som jag redan nu har känt igen i Lycke i är en så självklar sak som hur hundar kan börja nosa i backen när de blir stressade/osäkra. När Lycke har satt nosen i backen under träning har jag tagit det som ett tecken på att hon blivit ointresserad av träningen och mer intresserad av lukter. Riktigt så behöver det nog inte alltid vara, senast idag när vi tränade utomhus så gjorde hon flera försök som inte belönades (jag krävde för mycket för miljön) och då stängde hon av en stund och började nosa i backen. Om det är något hon kan så klarar hon att utföra det längre utan belöning och utan att börja nosa så ofta kan nog nosandet vara ett tecken på osäkerhet och frustration.

Idag när hon började nosa så satte jag foten på kopplet och väntade tills hon slutade och belönade så fort hon tog kontakt igen. Därefter satte jag kraven lite lägre och belönade mer med lek och hon fick tillbaka koncentrationen snabbt. Att känna till vad ens hund visar för tecken när den tappar fokus tror jag kan vara till stor hjälp om man vill lära sig hur mycket man kan kräva av sin hund för att försöka hålla sin träning på sån nivå att hunden hela tiden orkar hålla fokus och i förlängningen kunna utöka den tiden.

Det var mycket i boken som var bra även om den hade sina svaga sidor och jag kanske hittar fler sätt att tillämpa dess metoder i vår träning.

Kommentarer
Postat av: Hanna & hundarna

Jag funderar själv på att beställa och läsa den boken. Har ju problem med Hugo att han tycker att alla människor och hundar är så himla roliga att han hellre fokuserar på dom vid träning och drar hälsningslovar titt som tätt till dom. Det har ju blivit bättre med åldern men han har fortfarande mycket kvar av detta... Tycker du att det fanns tips i boken hur man ska göra då eller fokuserar den på andra grejer?

2011-02-15 @ 13:21:18
URL: http://athela.se
Postat av: Maria Segedi

För mig har träningen redan gjort under! Min hund är sådär osäker och reaktiv. Att ha en tryggt inlärd filt att slappna av på är jätteeffektivt! Vi har den med oss jämt och tränar på varje plats vi ofta vilar på/ fikar på. Detta för att han en dag ska kunna VILA och inte VAKTA på allt när vi fikar eller tar fram hinder på agilityn osv. Hur vi tränar finns med i min blogg!

2011-11-15 @ 12:04:11
URL: http://thecallmemad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0