Ordning ur kaos

Igår var vi på agilitykurs och jag är fortfarande helt slut i huvudet. Lycke visade upp sin värre än värstaste sida hittills; under genomgången hade hon svårt för att ligga ner, hon pep och lät som en kanariefågel, hon började skälla av frustration när en golden kom in, när jag stod upp så bjöd hon på beteenden i en rasande fart i ena sekunden för att helt tappa fokus i nästa, hon snodde mina vantar, hon sprätte iväg till instrutören och fingrarna blev rejält ömma av att servera godis till henne. Förstår ni på ett ungefär vad jag hade att handskas med?

Hon var visserligen väldigt jobbig men samtidigt är jag ganska nöjd. Att hon inte kunde koppla av under genomgången och dessutom pep ihärdigt känns inte bra men trots den höga aktivitetsnivån som hon uppenbarligen hade så visste hon vad som gällde; om man ligger ner så finns det chans för godis, särskilt om man lägger ner huvudet och ligger så ett tag. Så hon låg ner större delen av tiden men reste sig upp oftare än vanligt och krävde mycket högre frekvens av belöningar än vad hon brukar. Det var längesen hon senast började skälla av att se en hund och det var tråkigt att hon hann få chansen att göra det igår men när jag blev lite mer uppmärksam på hundar som såg intressanta ut och såg till att belöna tidigt för bra beteenden (titta lugnt, stå still, ta kontakt) så gick även det bra. När hon jobbade bra så jobbade hon riktigt bra men dessvärre tog hon egna "pauser" där hon stod och stirrade på de andra hundarna eller nosade i backen. Det tror jag beror till stor del på att hon behöver täta pauser, särskilt när hon är på sådant humör som hon var på igår, och för att vi inte har tillräckligt tydliga signaler och regler för när det är paus och vad som gäller då. Bäst av allt var att det åter igen gick att leka med henne. Det har hon ju inte velat göra under liknande situationer men igår lekete hon med mig nästan varje gång jag erbjöd henne och så lekte hon ju med mina vantar även när jag inte erbjöd henne..

Med tanke på hur uppe i varv hon var så är jag ändå riktigt nöjd över att se hur bra hon faktiskt är på att använda den energin till att jobba och leka med mig, även om hon hinner göra en massa andra hyss också så är det ju bra att hon faktiskt vet att man kan rikta energin mot träning också. Jag har funderat på varför hon var så där igår, det brukar ju gå mycket bättre, och till viss del tror jag att det beror på att jag startade fel med henne. Vi kom lite tidigare till kursen eftersom vi skulle få en snabbrepetition av förra kurstillfället som vi missade och eftersom det bara var vi och intrsuktören där då så tänkte jag att det inte skulle vara några problem för Lycke att koppla av så jag lät henne vara och ägnade uppmärksamheten helt åt instruktören istället. Om man tänker sig att Lycke kommer dit med förväntan och en hög aktivitetsnivå och sedan får hon knappt någon uppmärksamhet, uppgifter eller direktiv under första femton minuterna så förstår man att hon går upp i varv av det.

När Lycke var på det humöret krävdes det mycket av mig för att hålla koll på henne och hålla henne koncentrerad, dessutom hade jag fullt sjå med att hålla ordning på koppel, vantar, belöning, träningen o.s.v. Med andra ord så var allting lite kaos igår. Därför har jag några åtgärder för att förbygga kaos i kommande träning.

Att träna på:
- Låta bli utlagda belöningar tills hon får tillåtelse
- En grej som de hade tränat på under förra tillfället: om jag leder hunden i halsbandet och släpper när vi fortfarande går så är det tillåtet att rusa fram till belöningen, targeten eller liknande men om jag stannar upp innan jag släpper halsbandet så vill jag att hon väntar på en "kör"-signal innan hon sticker.
- Avslappning i andra situationer, tex. ta en tur in till stan och träna där
- Och så ett par "läxor" till nästa kurstillfälle: runda saker och backa

Att införskaffa:
- Större godispåse, för hundgodis alltså, för att det ska bli lättare att få tag i godiset i fickan, för att det ska rymmas mer godis och för att jag ska slippa att godis faller ur påsen och ger fettfläckar på jackan.
- Något medel som tar bort fettfläckar som inte går bort i tvätten (förslag?)
- En mössa som inte glider ner över ögonen när man tränar hund, dvs. ingen stor, stickad sådan

Att fundera på:
- Ev. sätta olika signaler på att ex. resa sig och ta belöning från mig respektive att resa sig och springa iväg till extern belöning.
- Tydliga rutiner och signaler för när en paus startar och slutar
- "Regler" för vad som gäller under pauser. Jag funderar på att ha två typer, en paus som kan signaleras av att jag sätter mig ner. Då ska hon vara så avslappnad som möjligt, det vill säga ligga ner, gärna med huvudet nere, somna om hon vill. Den andra sortens paus tänker jag mig en kortare, till exempel vad hon ska göra om jag måste prata med instruktören, rota efter godis i fickan eller bara ge henne ett kortare avbrott innan vi fortsätter träningen. Att fundera mer på altså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0