Fotgående på film

Idag träffade vi Linn och Nova för träning på UBK. Dagen började med 21 minusgrader men nu under eftermiddagen gick det att träna i bara fleecetröja och utan vantar i solsken.

Det blev mest "känna av"- träning för bådas del, när vi tränade på klubben senast var ju Lycke ett vilddjur så jag tänkte främst träna på att växla mellan passivitet och fokus. Hon blev lite till sig när Nova precis kom men skärpte sig ganska fort och blev till och med så lugn att vi vågade träna lite "platsliggning". Jag lämnade henne bara i kopplets läng och hon fick ligga ca tio sekunder i taget mellan belöningarna och det gick bra, även när en tant dök upp på planen och började prata med oss. Som godis provade vi lite nytt; ugnstorkad kyckling gick ju ner men blev inte sån succé jag hade hoppats på men renost på tub gick hem. Att belöna från tub känns väldigt praktiskt i vissa övningar, som i platsliggning där jag vill ge en belöning med hög kvalitet men som ändå är lugn och gärna varar en liten stund.

Det vi tränade mest på var positionen i fotgåendet, hon tenderar ju att sväva utåt och jag vill att hon ska gå nära min sida. Jag trodde att jag hade fått till det för ett tag sen men nu har hon börjat sväva igen. För att kunna träna ordentligt på det bad jag Linn filma oss, framifrån och från sidan, så att jag kunde se hur det ser ut utifrån i jämförelse med hur det ser ut från min vinkel ovanför henne.
Vissa stunder ser det riktigt bra ut tycker jag men efter några steg så tenderar hon att dra sig utåt. Jag försöker vara snabb med att belöna när hon går rätt men det ser snarare ut som att jag belönar precis när hon börjar gå utåt vissa gånger och det lär ju definitivt inte hjälpa. Senare gick jag bara några få steg och tränade halter och då gick hon väldigt tight så jag kanske ska utgå mer från det och börja lägga in mer halter i träningen.
Från sidan tycker jag i alla fall att det ser bra ut. Kampade gjorde hon också ganska bra, låg snällt uppbunden och under pauserna. Lite otaggad vissa stunder men det kanske berodde på att kycklingen inte riktigt gick hem eller för att vi ändå höll på ganska länge. Linn fotade en hel del så de bliderna kanske dyker upp någon dag:)




Kommentarer
Postat av: Johanna m Mossa

Vad fint det ser ut! Tränar ni något på Wheatenklubbens träningar?

2011-02-23 @ 19:00:24
URL: http://lillamossa.blogspot.com
Postat av: Linn

Var jättekul att träna idag! Håller på att fixa till en ny lite snyggare blogg så har skrivit en uppdatering om dagen däri, några bilder är där också :)



Kramkram!

2011-02-23 @ 23:03:51
URL: http://ultunae.wordpress.com/
Postat av: Hanna & hundarna

Vilken härlig attityd hon ser ut att ha. Ser jättefint ut! :)



Tack för din kommentar i bloggen, fick allt lite extra energi av det så det kändes bättre!

2011-02-25 @ 18:46:37
URL: http://athela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0