Utvärdering 2011

Äntligen dags att utvärdera vårt fina 2011. I början av året skrev jag ner några mål/planer för året.

Flytta in i en tvåa
Check, det gjorde vi i februari om jag inte minns fel. Tyvärr så har jag inte längre samma användning för en tvåa eftersom jag och min dåvarande sambo sen några veckor tillbaka inte längre är ett par.

Fortsätta på veterinärprogrammet
Absolut.

Gå två agilitykurser (förberedande och grundkurs)
Det blev fyra. Grund-, nybörjare-, fortsättning- och tävlingskurs. Samt en start i blåbärsklassen på KM:)

Ställa ut Lycke officiellt några gånger
5 utställningar blev det. Samtliga med Excellent, 3 st som bästa junior- eller unghundstik, 2 st med CK och en med reserv-Cert/3:e bästa tik. Kan inte vara annat än nöjd!

Tävla i lydnadsklass 1
Här var jag för feg och vågade inte sätta upp något resultatsmål men det gick ju bra ändå. Fyra starter i ettan blev det som resulterade i två tävlingar med andrapris, båda med över 150 poäng, och de två senaste tävlingarna med förstapris, båda med över 180 poäng. Någongång i början av året hade jag ett inofficiellt mål att ta LP vilket vi inte gjorde men samtidigt har jag haft många stunder då jag trott att vi aldrig skulle kunna tävla. Även med lydnadstävlandet är jag otroligt nöjd.

Gå som hjälpinstruktör på Uppsala Brukshundklubb
Check! Riktigt rolig grupp och väldigt givande.

Eventuellt mentalbeskriva Lycke
Det gjorde vi i september men jag avbröt på testledarens inrådan på grund av kvarvarande rädslor. Till stor del tror jag faktiskt att det berodde på "spökålder" (hon började löpa dagarna efteråt) och genomfört MH eller ej så tycker att att Lycke är en fantastiskt trygg hund i vardagen.

Fortsätta att sitta i styrelsen på Uppsala Hundungdom samt arrangera och hålla i aktiviteter
När man ser tillbaka har vi haft många roliga aktiviteter med UHU och vi har fått se några nya ansikten. Men det har också varit motigt vissa gånger när medlemmarna inte dyker upp. Jag och Sara har påbörjat en instruktörsutbildning nu i slutet av året vilket känns jättekul.

Mina "mål" känns helt klart uppnådda! Jag har också läst igenom bloggens arkiv från 2011 och det är förbluffande hur mycket som har hänt och hur mycket vi har utvecklats. Vi har gjort så mycket roligt och fått fina resultat. Det jag glädjer mig mest åt med Lyckes träning är resultatet av jobbet med träningsvilja och attityd. Under försommaren hade vi en rejäl träningsdipp, utifrån bloggen verkar den ha börjat i april och fortsatt under maj och juni. Lycke ville ingenting och då var det allt annat än roligt att träna med henne. Men vi jobbade oss igenom det, med korta pass och rolig träning, och någon gång under slutet av sommaren vände det och under hösten och vintern har vi tränat riktigt mycket. 

Det här skrev jag i ett inlägg i början av januari 2011:
Mitt funderande om vad som krävs för att vi ska kännas redo har fått mig att komma fram till att jag skulle vara väldigt nöjd om hon på tävling klarar av att jobba på länge och förväntansfullt, tävling efter tävling, även om det till viss del sker på bekostnad av precisionen i momenten.

Jag skrev det för snart ett år sedan och det är fortfarande vad jag strävar efter. Under hösten och vintern har Lycke varit en fröjd att både träna och tävla med. Fyra lydnadstävlingar och hon har gett lika mycket på den sista som den första. Senaste veckorna har hon nästan tagit i lite för mycket och ibland riktar sig inte energin riktigt åt det håll jag hade tänkt mig, men det har gått framåt. Nästa år siktar vi på balans och att fortsätta bygga en bra grund för en tävlingshund! Vi ska ju göra mer än grunder förstås men utförligare målsättningar för 2012 blir ett senare projekt!



Det är så här det ska vara att ha hund <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0