Inför tävling

Gårdagen blev riktigt härlig. Jag, Sara och Angelica träffades på den fantastiska konstgräsplanen med respektive hundar. Lycke fick träna lite men bra, vi hjälpte varandra med träningen och när jag inte var för engagerad i filmning, kommendering eller belöningskastning så fick jag gå runt med pomeranianvalpen Dante innanför jackan. När vi blivit så kalla att vi skakade bjöds det på te och mumsiga kokostoppar hos Angelica, där vi klämde in tre personer och 6 hundar i en liten etta. Eftersom Lycke var den enda som anser att andra hundar är till för att brottas med så fick hon ligga bakom kompostgaller och det gjorde hon utan några större klagomål. Därmed kunde jag koncentrera mig på hundprat istället :)

Efter lördagens träning kändes det som att det krånglade i varje moment. Orolig platsliggning, osäkert ställande, ovilligt hoppande och så vidare. Men vi har tränat bra under veckan och nu känns istället varje moment positivt (förutsatt att man hellre nollar hoppet för en tjuvstart än att hunden inte alls vill hoppa..). Vi testade länkning igår av linförighet+läggande som första grej under träningen. Jag hade en liten oro över att om hon tappar gnistan efter att inte ha fått belöning så kanske vi förstör inför lördag men jag beslöt mig för att testa. Lycke gjorde allting jättebra fram tills uppsättandet då hon såg en hund utanför stängslet och stack iväg från mig mot den. Högst oönskvärt. Direkt efteråt gjorde vi ett nytt läggande och hon jobbade med lika bra attityd som innan. Det var synd att hon fick möjlighet att sticka men samtidigt visade hon hur bra hon kan jobba och återta träningen trots utebliven belöning. Resten av träningen gick i alla fall jättebra.

När det gäller att få Lycke att jobba längre utan belöningar tror jag att det är bra att ibland länka (göra fler än ett moment innan belöning) för att hon ska lära sig principen, men att för det allra mesta belöna efter varje moment. Det tror jag ger ett högt värde i momenten och däremd en stor vilja att utföra dem.

På lördag åker vi till Ludvika för sista lydnadstävlingen på ett bra tag. Att ha haft en ganska intensiv tävlingsperiod har gett oss mycket men det ska bli så skönt att få träna långsiktigt igen efter det.

Imorgon ska jag försöka mig på att, för min egen skull, konkretisera mina mål inför tävlingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0