Tävlingen i Ludvika

Jag är fortfarande hög på gårdagens upplevelser. Ludvikaresan motsvarade alla förväntningar och förhoppningar!

Jag börjar med en film på Lyckes program i lydnadsklass 1. Klippet börjar någonstans i mitten av linförigheten (vilket var lika bra för början var inte så mycket att se).



Lyckes poäng:

Platsliggning, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Momentet började lite tråkigt då ett av ekipagen inte dök upp och tävlingsledaren drog ut på tiden för de andra hundarna som redan stod uppställda och väntade. Det fick Lycke att bli lite orolig och jag blev orolig när de placerade en beagle tre meter (inte var det då fem meter i alla fall) ifrån Lycke. Beageln ställde sig dessutom upp men Lycke låg som hon brukar, det vill säga att hon ligger inte så stilla som jag önskar men tydligen tillräckligt för en tia.

Tandvisning, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Hon satt till och med stilla.

Linförighet, betyg 7
Domarens kommentarer: ss, dk, släpar
Mina kommentarer: Jag hade inte riktigt med mig Lycke från början. I en halt forsatte hon gå så att jag fick säga fot varpå hon kom och satte sig. Hon satte sig snett och började nosa någon gång. Men när hon gick bra så gick hon riktigt bra. Jag måste bara få henne att gå så som jag vet att hon kan även på tävling.

Läggande, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Träningen på tempo i lägganden visade sig något..

Inkallande, betyg 9
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Han var snäll som bara drog en poäng. Hon hade fint tempo men smällde in med sidan i mina ben och sen satte hon sig riktigt snett snarare framför mig än bredvid.

Ställande, betyg 9
Domarens kommentarer: (Domaren skrev ingen kommetar och jag har stört mig så mycket när de inte gör det så jag gick och frågade efter tävlingen. Han kunde inte riktigt minnas men när jag frågade om det var för att hon hoppade så kom han ihåg och sa att hon ställde sig jättefint men att hon gjorde ett skutt innan.)
Mina kommentarer: Hon gjorde precis som hon har lärt sig och jag tycker att det ser snyggt ut men det verkar vara fler domare än jag har trott som inte riktigt håller med. Nå väl, jag får väl lära om till eliten i så fall.

Apportering, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: Hon gjorde som vi har tränat och domaren brydde sig inte om att jag inte höll apportbocken precis framför nosen innan hon fick tillåtelse att ta den.

Hopp över hinder, betyg 10
Domarens kommentarer:
Mina kommentarer: När jag väl hade fått henne på plats framför hindret så gick det bra men jag fick hindra henne tre gånger från att hoppa innan jag hade hunnit sätta henne. Men som jag skrivit tidigare; hellre det än att hon inte vill hoppa.

Helhetsintryck, betyg 10
Domarens kommentarer: Fint ekipage, LYCKA TILL!!!
Mina kommentarer: Hon var glad och hon var med mig nästan hela vägen. Det var ändå ganska svåra förutsättningar bland annat då klass tre körde samtidgt bredvid och vi var tvungen att gå ut ur hallen först och sedan kliva in genom en dörr rakt in på planen och sedan prestera. Lycke var faktiskt lite för het. När jag berömde henne efter linförigheten så grep hon tag i min underarm och jag fick försöka lirka bort henne lite diskret. Efter de andra momenten såg nog de flesta bara en glad och studsande hund men jag fick föröka hålla armar och ärmar borta då hon letade efter något kul att sätta tänderna i. Jag har mycket hellre en hund som blir för taggad än för låg men som hon var igår är inte optimalt. Jag ser det dock som ett lyxproblem och får väl inse att hon kanske inte behöver två dagars total vila och hetsig kamplek precis innan tävling.

Det tog ett tag innan jag insåg hur bra det faktiskt hade gått. 182 poäng totalt, förstapris och förstaplacering! Jag höll på att börja gråta under prisutdelningen.

Vad som var ännu roligare var att det gick så bra för mina träningskompisar/resesällskap också! Sara och Texas (jack russel/chihuahua) tog förstapris i ettan med 167 poäng och Angelica och Gizmo (pomeranian) gjorde ett otroligt fint program i trean med 299,5 poäng och en andraplacering (på en tävling med talanggruppen!)! Efter att ha stigit upp klockan två på natten och klämt in fem personer och sex hundar i en bil så var vi så glada att vi ändå utsatte oss för detta. 





Hur nöjd jag är med min hund ska jag inte ens försöka förklara. Hittills har vi aldrig åkt på en tävling där jag blivit besviken. Lyckes kapacitet bra växer i mina ögon och efter gårdagen är jag enormt inspirerad av att fortsätta med henne och lydnaden. Vi stannade och kollade landets (och världens) bästa ekipage under landslagsrankningen och Sara, Angelica, Frida och Frida var så bra sällskap.

Jag går fortfarande på moln efter en fantastisk gårdag! Det finns mer att skriva om alla mina reflektioner och all inspiration jag har fått men det får bli ett annat inlägg.

Kommentarer
Postat av: Marita

Stort grattis till era framgångar. Det är så roligt att följa er på bloggen. Min Wheaten Wall-E och jag kämpar på med lydnads ettan och jag trodde aldrig att det skulle gå. Men det blir debut för oss nästa år.

Med vänlig hälsning, Marita

2011-12-04 @ 15:14:43
URL: http://www.dogshits.se
Postat av: Linn

Lycke och du är fantastiska! Grattis, vilken prestation! :D

2011-12-04 @ 15:19:52
URL: http://ultunae.wordpress.com
Postat av: Hanna

Grattis till erat andra 1a pris! :D

2011-12-05 @ 17:55:23
URL: http://athela.se
Postat av: pshundar

Grattis! Såg supersnyggt ut! :D

2011-12-07 @ 07:48:38
URL: http://pshundar.se
Postat av: Malin

Grattis igen :-)

Synd att domaren inte är engagerad nog att skriva en kommentar, meddela detta till SBK eller arrangerande klubb, alla betalar för sin tid och då vill man ha nåt tillbaka.

Härligt med en 10:a på helheten:-)



Lycka till framöver / Malin

2011-12-16 @ 11:39:20
URL: http://www.wheats.se
Postat av: linnea

Guud vilken härlig hund! Fröjd att se. Är lite avis ;) Tyckte ställandet var skitsnyggt och förstår int varför ni inte fick en tia.

2012-01-05 @ 21:28:22
URL: http://tassarna.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0