Lydnadsplanering

Efter att ha lagt i stort sett all fokus på klass 1 under hösten känns det skönt att få gå vidare och börja träna lite nya grejer. Vi ska fortfarande ta ett till förstapris i lydnadsklass 1 men träningen för högre klasser har vi satt igång med lite smått. Min tanke är att inte bara satsa fullt på tvåans moment utan att börja med utvalda moment från samtliga klasser. Men om jag känner mig själv rätt så kommer jag vilja tävla igen så snart som möjligt, klass två till sommaren skulle vara trevligt. I och med regelskiftet så försvinner ju bl a inkallning med ställande och dold förare under platsliggning från tvåan vilket blir underlättande och Lycke har vissa fina grunder så det kan nog gå vägen ändå.

Till och med sista mars fokuserar vi på följande saker:
¤ Djupare ingångar
¤ Hakan i backen för platsliggning
¤ Apportering
- Fart ut
- Tveklöst gripande
- Fart in
- Flyt i ingångar
¤ Stegförflyttningar
¤ Rutan
¤ Fjärrdirigering
- Teknik i sitt/stå resp. ligg/stå- skiften
- Tävlingsmässiga sitt/ligg-skiften
¤ Ställande och läggande under inkallning
- Var del för sig, ingen brådska med att få ihop färdigt moment
¤ Upprätthålla momenten i lydnadslass 1

Och jag har följande saker att fundera på:
- Hur ska jag sätta mina fötter i svängar och halter?
- Hur kan jag förbereda Lycke inför kommande moment/ vilka rutiner?
- Vad vill jag ha för handtecken i fjärren?
- Hur ska jag göra för att gasa igång Lycke maximalt utan att tappa koncentration och precision?
- Vad ska jag ha för plan för inlärning av vittringsapportering?

Kommentarer
Postat av: Malin

God Fortsättning! Ser att du planerar in år 2012 redan och det gillas skarpt, jag följer er och tycker det är jättekul att Ronjas halvsyster är såå duktig!



Lycka till / Malin & Ronja

2011-12-27 @ 11:43:01
URL: http://www.wheats.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0