Uppsala och vidare

Nu är vi tillbaka i Uppsala sedan några dagar tillbaka och även om Kiruna är fint på sitt sätt och många av de bästa människorna finns där så är det så skönt att vara tillbaka.



Två träningstillfällen på Uppsala brukshundklubb har det blivit och det har känts riktigt bra. Idag tränade vi med Sara-Texas och Frida-Yes-Luna och fick för första gången känna på linförighet med kommendering, inga konstigheter för Lycke men det blir ju inte lika snyggt när inte matte vet var hon ska sätta fötterna.. Även platsliggning på vår nivå och det gick utmärkt trots två andra hundar och i blött gräs. Det här med blött gräs måste jag verkligen se upp med, idag vill hon först inte ens sätta sig men efter separat träning på sättanden och lägganden gick det bra. Vår träning på stadga i utgångsställning har gett resultat men mer behövs.

Jag vågar nog dra till med att Lycke är i sin bästa form någonsin och det känns underbart inför höstens kommande aktiviteter, varav helgens lydnadsläger är först ut. Som jag längtat och imorgon åker vi! Intsruktörerna är, som jag tidigare nämnt, Fanny Gott, Lotta Linusson och Sofia Edlind. Vi har inte fått någon information om hur träningen och tiden med instruktörerna kommer att vara upplagd men jag gissar att det kan vara bra att förbereda sig med några önskemål.

Det är 3 moment som jag vill ha hjälp med, prioriterat i följande ordning:
1. Apportering (vi börjar om från början för... fjärde gången?)
2. Platsliggning (egentligen allmän störningssäkerhet)
3. Inkallning med ställande, klass 2 (varför inte börja på något nytt och svårt när man har chans till bra hjälp..)

I övrigt hoppas jag att lägret ger mycket inspiration och nya idéer så att jag själv utvecklas som hundtränare oavsett vilket moment det handlar om. Att lägga upp träningen så att Lyckes engagemang främjas är också någonting som jag alltid håller öronen öppna för. Om Lycke fortsätter med sin vassa träningsattityd så skulle jag också vara extremt nöjd.

Framförallt hoppas jag på en rolig helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0