Mera lydnad

En knapp timmes träning och två och en halv timmes bedömningsundervisning av klubbens ordförande som även är lydnadsdomare är vad kvällen har haft att erbjuda.

Under vår egen lydnadsträning körde vi sättande och lägganden i det blöta gräset som uppvärming och därefter plocka upp och bära apport, språngmarsch, ställande och platsliggning. Apporteringen fortsatte att gå framåt men jag måste byta ut vittringspinnen mot en riktigt apportbock. Hon hade både fint stopp och stadga i ställandet så det kedjade vi ihop. Platsliggning fick hon göra bredvid Gizmo med matte ca 7 meter bort och först en på ca 50 sek och därefter en på en och tjugo. Jag har försökt ändra mitt eget tänkande under platsliggningen eftersom jag länge har tänkt att hon hela tiden ligger och tänker "är det värt det, är det värt det?". När det slog mig att hon brukar ligga kvar så måste det ju betyda att hon tycker det är värt det, för jag har ju aldrig förmedlat att hon inte får resa sig. Med det nya tänket känns det självklarare att pressa tiden lite mer.

Under bedömningsundervisningen fick vi se många riktigt duktiga ekipage. Alla satte inte tior hela tiden men hundarna var hela tiden med och såg glada ut. Även om jag var väldigt nöjd efter vårt lydnadspass så inser jag hur långt efter vi ligger när det gäller att ha hunden med sig under ett helt program. Lycke må ha motor men mycket följsamhet har då inte kommit med på köpet. Jag kommer att behöva jobba mycket på att åtminstone få det att se ut som att hon är följsam och uppmärksam under lydnaden.

På måndag börjar vi en fortsättningskurs i agility och jag måste verkligen hinna repetera lite innan det. Det jag har tänkt hinna träna på den här veckan är slalom, target till kontaktfält, halsbandstransport och platt tunnel.

Och så lite mera lydnadsträning på det.

Förresten måste jag ju bara skriva att Lyckes pappa (One of a kind Oisin de Morrigan) har blivit LP3 och Lyckes halvsyster (Cameron Royal Scarlet) har blivit LP2 under månaden! Inspirerande och beundransvärt. Grattis till er, jag anar hur mycket ni har fått jobba för det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0