Klippkurs

Igår var jag på fortsättningsklippkurs för wheaten terriers som hölls av Heléne Hulthén på Trimkompaniet i Morgongåva. Heléne är också den ena delägaren till kennel Cameron som Lycke kommer ifrån.
Jag var bara med som åskådare så Lycke spenderade dagen hemma med husse. Vi började dagen med lite introduktion till saxteknik och sen visade Heléne när hon klippte två wheatens, först en med amerikansk päls (som Lycke har) och sen en med irländsk. Visningshundarna var två riktigt snygga exemplar, bland annat Cameron Hunnicut som blev årets vinstrikaste terrier år 2009 och det var en fröjd att se en så snygg hund trollas fram ur pälsmassan. Det märktes att hon är van att klippa och hon behövde bara göra några få klipp för att få det som hon ville, något att sträva efter eftersom jag själv står och klipper och klipper och klipper innan jag nästan börjar bli nöjd (vilket gör att dte ofta försvinner mer päls än önskat..).





Efter lunch fick deltagarna klippa sina egna hundar medans jag smög efter Heléne och tittade och lyssnade på när hon hjälpte de andra. Det var rätt skönt att inte ha med en egen hund, dels för att jag förmodlingen hade blivit så nervös över att klippa under övervakning men framförallt för att jag nu fick möjlighet att se på när alla de andra hundarna klipptes.

Alla hundarna blev jättefina! Nu är jag sugen på att själv sätta saxen i Lycke men jag ska hålla mig eftersom hennes päls i första hand behöver bli längre. Jag lärde mig en hel del nya knep och jag har antecknat flera sidor. I nio år har jag klippt wheaten och det har var första kursen i hur man ska klippa för utställning, jag har nog en ganska bra bild av hur jag vill att det ska se ut och nu har jag fått ord på det också men sen är det bara träning som gäller för att få till resultat också. Innan jag åkte hem köpte jag en "talande" karda som bör passa Lyckes lätt-tovade päls bättre och en upppfluffarkam som ska göra det lättare vid klippning.

Nu är jag laddad inför sommarens utställningar:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0