Ligg och klossträning (film)

Idag har jag varit hemma med Lycke hela förmiddagen i syfte att trötta ut henne för att hon skulle behöva vara ensam i eftermiddag när jag har laboration (som ändå inte tog så lång tid) och när jag ska på UHU-möte senare. Det har resulterat i träning av ligg och klossträning.

Under träning av ligg håller jag på att lägga på kommando. Jag har visserligen tränat på det ett tag men inte så effektivt för ibland har det kunnat gå flera dagar mellan passen och när det har varit dags att köra igång igen har vi fått backa tillbaka flera steg. Men nu ska det göras ordentligt så i slutet av veckan har jag förhoppningsvis lika bra signalkontroll på ligg som på snurra, vilket jag skulle vara mycket nöjd med.

Klossträningen är ett första steg för att lära in utgångsställning, d.v.s. att hon ska gå in till min vänstra sida och sätta sig där. Det klossträningen är till för är att få till bra bakbensrörelser åt rätt håll utan att framtassarna flyttas så mycket och så småningom tar man gradvis bort klossen. Under de tidigare passen har jag shejpat henne att ställa sig med båda framtassarna på "klossen" (en cellbiologibok) och så har jag tränat lite på att hon ska hålla sig kvar där. På filmklippet nedan tränar jag att hon ska stå kvar med framtassarna på klossen men röra sig motsols med baktassarna när jag rör mig motsols runt klossen. På slutet försöker jag få henne att röra sig motsols utan att jag behöver göra det och det gick både bra och dåligt men det känns hon redo att fortsätta träna på.

Vad jag själv ser är att jag måste stå närmare klossen för att det ska likna den positionen som hon ska ha sedan och att jag hade behövt en mindre och mer kvadratisk kloss. Men den måste samtidigt vara tillräckligt tung så man tager vad man haver:) Självklart innehåller klippet en liten lekpaus med mjukisråttan!



Kommentarer
Postat av: Sirpa

Oj, vad duktig hon är! Det är så roligt att följa er

via filmerna =) Ha det bäst!

2010-09-24 @ 20:25:36
Postat av: Elin

Tack Sirpa!:)

2010-09-25 @ 10:08:33
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0