Från valp till stjärna

I början av veckan landade "Från valp till stjärna" i brevlådan. Det är Maria Hagströms senaste bok som gavs ut i slutet av sommaren och som jag har längtat efter att få sätta tänderna i den. Bara titeln gör ju boken oemotståndlig för en valpägare med högre ambitioner än förväntningar.. Att författaren har tunga meriter gör självklart inte saken bättre.



På baksidan av boken kan man läsa att den tar upp hur man skapar bra engagemang, aktivitetsnivå, utvecklar hundens egenskaper, skapar bra belöningar och hur leken kan användas för att vidareutveckla delar och moment. Det låter alltså som en perfekt bok för den nivå vi är på i träningen och för vad jag vill åstadkoma med min hund.

Jag vill börja med att meddela att jag tycker att boken är väldigt läsvärd för alla som vill börja med lydnad/brukslydnad eller utveckla det man har påbörjat, särskilt om man redan har fastnat för belöningsbaserade träningsmetoder eller klickerträning. I min bokhylla (om jag hade haft någon) kommer den att få stå på hedersplats och troligtvis användas flitigt för att slå upp saker i och för att läsa om något kapitel då och då. Jag tycker att det har hänt en hel del inom hur lydnadshundar kan tränas långsiktigt från grunden och med positiva metoder och äntligen finns det en bra bok om det.

Det jag såg mest fram emot att läsa var hur man skapar engagemang och utvecklar belöningar men det jag gillade mest med boken var hur den beskrev så bra hur man kan dela upp lydnadsmomenten i delmoment och hur dessa kan tränas in. Delen som handlade om grundträning (bla. engagemang och belöningar) var också bra men det kändes lite som att det stod väldigt mycket om hur viktigt det var men inte lika mycket om hur man kan gå tillväga. Men jag ska läsa om det kapitlet för att verkligen suga åt mig av tipsen. Jag blev i alla fall ännu mer motiverad till att verkligen jobba med att utveckla belöningar till Lycke, framförallt leken.

Att börja tävlingsträna i tid poängterades också, alltså att tidigt introducera kortare kedjor och vänja hunden vid tävlingssituationen. Det tror jag också är väldigt nyttigt. Trots att jag nt har läst så mycket av författaren innan eller gått på hennes kurser så kändes det mesta väldigt bekant. På sätt och vis är det lite tråkigt men samtidigt bra eftersom jag känner mig tryggare i hur jag har tänkt lägga upp Lyckes träning. Och även om en hel del känns bekant så är det fantastiskt att det nu finns samlat i en bok.

Rekommenderas.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0